Mar 2 2012
Factura de energie electrică – explicații
Pentru că sunt foarte mulți care se uită la o factură de energie electrică și nu înțeleg ce reprezintă toate ”porcăriile” pe care trebuie să le plătească, am zis că încerc să fac puțină lumină.
Se dă poza de mai jos făcută și urcată pe Facebook de Tudor.
În colțul din dreapta sus este trecut tipul de tarif ales și anume CR JT. Este un tarif de tip monom cu rezervare și are două componente: taxa de Rezervare si taxa pentru Consum. Față de tariful monom fără rezervare CD JT (0,4330 lei/kWh), tariful CR JT este avantajos pentru locuințele (locurile de consum) unde se consumă mai mult de 44 kWh lunar. Pentru acest tarif dezavantajul intervine în momentul în care spațiul rămâne nelocuit, deoarece pe factura de energie electrică va apărea acest cost al rezervării (0,1562 lei * nr.de zile). Tariful CD JT este recomandat pentru casele de vacanță. Este motivul pentru care i se spune și ”tarif de cabană”.
Exemplu: Costul pentru 100 kWh in tarif CR JT într-o lună de 30 de zile este de 100*0,3247+30*0,1562=37,156 lei, iar in tarif CD JT pentru aceeași perioadă este de 100*0,433=43,3 lei. O diferență de 6,144 lei.
Consum estimat reprezintă cantitatea de energie electrică pe care abonatul estimează că o consumă lunar. Aceasta este cantitatea de energie electrică pe care Furnizorul o facturează în lunile în care nu se efectuează citiri ale aparatelor de măsurare a energiei electrice, iar deasupra tipului de tarif ales (în acest caz CR JT) va fi trecut TIP-FACTURA: Estimat. Când se efectuează citirea aparatului de măsurare a energiei electrice se emite o factura de tip Regularizare care conține consumul real înregistrat pe aparatul de măsurare într-un interval de timp (de obicei 3 luni). În factura de regularizare, din consumul real înregistrat se scad cantitățile de energie electrică facturate în estimat, facturându-se doar diferența.
Exemplu: În factura de Estimat1 s-a facturat o cantitate de 85 kWh, iar în factura de Estimat2 s-a facturat o cantitate de 90 kWh. În intervalul dintre două citiri consecutive a aparatului de măsurare s-a înregistrat un consum de 255 kWh. Astfel pe factura de regularizare, cantitatea de energie electrică facturată va fi 255-(85+90)=80 kWh.
Conform termenelor contractuale, factura de energie electrică trebuie achitată în termenul de scadență de 15 zile de la data emiterii facturii. Neachitarea facturii in termen de 30 de zile de la data scadenței atrage penalități de întârziere, care se datorează începând cu prima zi de scadență și sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligațiilor bugetare. Acestea sunt trecute la rubrica Sold penalizare energie. Ai întârziat cu plata facturii mai mult de 30 de zile de la data scadenței? Ești penalizat. Simplu.
Prin contract de mandat încheiat cu diferiți beneficiari, Furnizorul poate încasa pe facturi și alte taxe stabilite de legislația în vigoare. În acest caz, taxele pentru serviciile publice de radio și televiziune. Aceste taxe se supun acelorași termene de plată și penalități.
Mai puteți? 😀
Bun. Atunci continui…
Conform codului fiscal (dacă vă interesează număr și dată, căutați voi) energia electrică este accizabilă. Așa cum se plătesc accize pentru țigări, alcool sau combustibil, așa se plătește și pentru energie electrică. Acciza unitară este de 1 euro/MWh pentru consum necomercial și de 0,5 euro/MWh pentru consumul comercial. Consum necomercial este cel folosit pentru activități necomerciale, adică cele casnice: aspirator, frigider, fier de călcat, televizor etc.
Exemplu: Acciza consum necomercial pentru 100 kWh este de 1 euro * 0,1 MWh = 0,1 euro (1 euro = 4,3001 curs la 01.10.2011)
Și acum partea cea mai controversată: Contribuție cogenerare înaltă eficiență
Nu știu de unde până unde lumea a interpretat că această taxă este colectată pentru dezvoltarea rețelei electrice de distribuție sau transport sau pentru dezvoltarea parcului eolian. Nu e deloc așa. Cogenerare înseamnă producere simultană de energie electrică și energie termică. Mai pe scurt: CET=Centrală electrică de termoficare. Ele sunt beneficiarele acestei noi taxe. Cât de eficiente sunt puteți verifica voi. Deocamdată cred că această taxă ar trebui să acopere diferența între costul de producție și prețul de vânzare.
Dacă ar fi să am o părere personală vizavi de acest subiect, nu pot să mă gândesc decât la ajutoarele oferite celor care sunt racordați la sistemul centralizat de încălzire. Dar ce știu eu?
Întrebări?
*Prețurile trecute mai sus sunt fără TVA.
**Temeiurile legale pentru prețuri și taxe sunt trecute pe factura de energie, imediat după chenar. Luați și studiați.
***La fel ca postarea precedentă, și aceasta reprezintă un punct de vedere personal, nicidecum un punct de vedere oficial al unui Furnizor de energie electrică sau altă entitate.
Ai găsit informații utile?
somnulescu
Mar 02, 2012 @ 12:10:03
Luand in calcul “***” poti sa-mi zici de ce imi baga din nou taxa tv si radio daca eu le-am anulat cand mi-am facut contractul cu ei, anul trecut?
daniel rus
Mar 02, 2012 @ 12:19:45
din ce știu eu, declarația pe proprie răspundere de nedeținere aparatură radio se actualizează anual. pentru TV se menține. verifică la furnizorul tău care este regula impusă clienților
somnulescu
Mar 02, 2012 @ 12:29:44
Da, trebuie sa ma duc sa pierd 1-2 ore in infernul ala de la E-on. Chiar daca zici ca regula pentru Taxa de TV se mentine, mie mi le-au bagat impreuna, din nou.
Multumesc.
daniel rus
Mar 02, 2012 @ 12:39:41
așa e la noi. E-on poate solicită reînnoire anuală. trebuia să îți spună la încheierea contractului. teoretic 🙂
marius
Mar 02, 2012 @ 13:32:44
Marturisesc ca nu l-am citit tot 😉 Dar, daca voi avea vreodata nelamuriri stiu unde voi intra sa ma uit pentru a ma clarifica. Important e ca am retinut 😉
ccd
Mar 03, 2012 @ 22:43:58
nu ti se pare putin ciudata faza cu estimare-regularizare? in orice contract, se plateste ceva deja masurat/cintarit- de unde acest privilegiu al furnizorilor de utilitati?
1. asa isi asigura un venit minim, chiar daca nu au depus nici un efort in furnizarea serviciului
2. orice contract trebuie sa aiba acordul ambelor parti (inclusiv citirea unui contor, in baza careia se emite o factura)
si sa pui si un manual de transformare al m3 gaz in kwh
daniel rus
Mar 03, 2012 @ 23:02:54
ar trebui sa ti se para ciudata estimarea doar daca te-ai intrebat de ce platesti abonamentul la internet sau la telefon cu o luna in avans.
furnizare nu inseamna citire de contor, ci asigurarea unei cantitati de energie electrica pentru client.
acordul exista. s-a semnat un contract.
pentru probleme de gaz va trebui sa te adresezi altcuiva 😀
daniel rus
Mar 03, 2012 @ 23:04:45
daca ai nelamuriri, suna. e mai simplu 😆
dana
Sep 01, 2012 @ 14:44:40
eu am un abonament electrica CR JT, deci cu rezervare…ce nu inteleg eu, ce e cu rezervarea asta??? pot sa modific ceva?
daniel rus
Sep 01, 2012 @ 15:56:57
Rezervarea e componenta a tarifului. Poti renunta la rezervare daca schimbi tariful, dar asa vei plati in pret mai mare pe fiecare kWh consumat. Daca recitesti textul, vei gasi pana la ce cantitate de energie e avantajos un tarif si de la care celalalt
claudiu
Nov 27, 2012 @ 19:34:37
Salut Daniel. Este interesant postul sau insa as dori sa te rog daca vrei sa-l actualizezi avand in vedere ca acum pe facturi apare si contributia pentru cetrificate verzi. Cu ocazia asta poate reusesti sa lamuresti oamenii vis-a-vis de aceasta schema de finantare din buzunarele oamenilor gandita de statul roman. Merci!
daniel rus
Nov 27, 2012 @ 21:35:56
Mă gândesc la asta. Poate o să scriu 🙂
Borish
Dec 13, 2012 @ 17:59:30
Salut, as avea si eu o nelamurire. Stau cu chirie de putin timp intr-o garsoniera si astazi mi-a venit factura la enel 270 lei. La tip tarif este MONOM JT CU REZERVARE. Ceea ce nu inteleg este de unde au aparut 517 kWh, in conditiile in care eu am citit indexul la contoar exact cand m-am mutat, acum 2 luni jumate, l-am citit si astazi, si nici in 2 luni jumate nu am consumat acesti 517 kWh care mi-au venit pe factura de luna aceasta. Iar alta nelamurire este ce tip de abonament are proprietarul. Multumesc anticipat.
daniel rus
Dec 13, 2012 @ 18:16:53
Salut,
Probabil este o factura de estimat. De obicei, între furnizor și abonat se încheie o convenție de consum. În lunile în care nu se citește contorul, se facturează cantitatea de energie electrică din această convenție.
Tariful ales este cel mai potrivit pentru un spațiu locuit. Am explicat de ce, imediat sub poză.
syr
Dec 29, 2012 @ 06:45:06
Factura e scanata doar partial, iar intrebarea mea vizeaza un aspect din coltzul “lipsa” 🙂 asadar, la rubrica pret cu TVA, am observat ca acciza e impozitata…ma rog, suma e infima, dar daca ei percep TVA pe acciza nu e dubla taxare?
daniel rus
Dec 29, 2012 @ 20:53:14
Așa cum am scris la început, e poza lui Tudor, am utilizat-o pe asta. 🙂
Hai să stabilim cine sunt „ei”, cei care percep acel TVA. Nu sunt „ei”. E doar „el”, statul. Dacă vrei să te lupți cu el, îți țin pumnii și aștept vești 😀
bogdan
Dec 30, 2012 @ 00:39:21
Dar de Tariful CI de tip monom cu consum inclus nu se vorbeste nimic ? Sau nu am zarit eu ….
CR JT vs CI JT ? Pentru un consum cuprins intre 70 – 100 kw / lunar.
daniel rus
Jan 03, 2013 @ 19:51:03
Uite un răspuns: http://danielrus.ro/2013/01/03/tarif-cr-jt-sau-tarif-ci/ 😀
adrian
Jan 09, 2013 @ 19:00:55
la ce ne ajuta contributia pentru certificatele verzi de pe factura? tocmai am observat ca pe luna decembrie 2012 au introdus aceasta sectiune noua pe factura…
margareta
Jan 19, 2013 @ 14:28:07
de ce nu explica E_On ce reprezinta : rezervare,acciza necomerciala ,contriburie cogenerare,certificate verzi. Mie pe fact. din 19.o9.2012 -19.11.2012 a incasat E_ON 5o lei.Pt.ce ? Vrem ca factura sa contina -energie activa-cantitate xpret unitar fara tva,valoare fara tva ,valoare tva.———-Taxa radio,taxa tv(acestea incasate abuziv) TOTAL FACTURA.Nu mai inebuniti lumea.Te uiti la fact.si nu-ti dai seama ,iar de la o luna la alta ne asteptam sa mai apara ceva nou in factura.Si factura de gaze e o nebuneala.
daniel rus
Jan 19, 2013 @ 15:59:52
Nu știu pentru ce ți-a încasat e.on cei 50 lei. Poate dacă văd factura îmi dau seama. Dacă vrei, trimite-mi-o pe mail.
În altă ordine de idei, nici o taxă sau componentă cuprinsă pe o factură nu e încasată abuziv. Sunt niște legi în spatele fiecărei componente de pe factură. Nu vrei să mai apară? Luptă-te cu statul!
seedmanro
Jan 20, 2013 @ 08:42:48
Super descriere ! Ar fi grozav sa aduci o descriere suplimentara la “Certificate verzi”. Succes !
seedmanro
Jan 20, 2013 @ 08:44:57
adik asta : http://www.electricafmn.ro/certificatele-vrezi/
tiyti
Jan 24, 2013 @ 18:53:40
eee clar …am inteles tot totul se poate rezolva doar cu o noua revolutie:) pana atunci ei vor continua sa ne bage mana in buzunar legal
rodica
Jan 30, 2013 @ 14:05:58
ca si bancile Enelul nu stie ce sa m-ai scoata,fel si fel de comisioane sub diferite denumiri
Am o casa la curte unde nu sta nimeni consum zero iar acum am de plata taxa de rezervare de unde a m-ai aparut si asta nu stiu,am incercat sa inteleg ce explica dl.dar degeaba .
daniel rus
Jan 30, 2013 @ 20:34:37
Înseamnă că ai un tarif care are în componența lui și rezervarea. Acea rezervare se plătește indiferent ce consum de energie electrică ai. Fie că ai 0 kWh, fie că ai 5739 kWh, vei plăti tariful înmulțit cu numărul de zile de facturare.
Singurele tarife care nu au rezervare sunt CS (tarif de tip social) și CD (tarif monom). De aici poți lua tarifele și prețurile practicate pentru consumatorii casnici.
natalia melnic
Jan 31, 2013 @ 17:10:42
Am o intrebare , daca puteti sa-mi raspundeti :
La o constatare de contoar blocat , metodologia de calcul pentru consumul recalculat (ordin ANRE 18/2005 ) prevede ca tariful de calcul sa fie de tip CD ( consumator casnic)
Daca insa ai semnat la contractul de furnizare si o conventie prin care ai estimat un consum lunar , pe care l-ai platit la timp Este corect ca la recalcularea consumului sa se scada consumul estimat la tarif CR-TJ si apoi aplicat la tot consumul recalculat tariful CDTJ ????
Mi se pare corect ca atunci cand ai semnat conventia de consum estimat si ai platit aceasta estimare ti-ai facut deja o rezervare deci corect este tarif CR
si deci din consumul recalculat numai ce depaseste consumul rezervat sa fie platit la tarif CD .
Cum vi se pare ca este corect??
daniel rus
Jan 31, 2013 @ 19:42:42
Corect este cum specifică Ordinul 18, adică tarif CD.
Ideea e în felul următor. În momentul constatării defectului, contorul este înlocuit. Se întocmește un bon de mișcare pe care este trecut indexul de demontare. Pentru a se încheia situația acelui contor este nevoie să se facă regularizarea. Orice regularizare presupune calcularea consumului pe baza indecșilor citiți, din care se scade cantitatea de energie electrică estimată. Așadar, în momentul în care se emite factura de recalculare, factura de regularizare este emisă, iar acel consum estimat iese din discuție.
Sper că m-am făcut bine înțeles. 🙂
natalia melnic
Jan 31, 2013 @ 21:27:56
Multumesc mult !
daniel rus
Jan 31, 2013 @ 21:28:55
Cu plăcere!
ANDREI
Feb 05, 2013 @ 11:59:42
am si eu o nelamurire…………….
de ce dupa toate taxele astea ….acciza necom,contributie cogenerare, si acum mai nou certificate verzi …….imi mai baga si tva…….deci inca o taxa la toate taxele ……inteleg bine?
syr
Feb 05, 2013 @ 16:18:20
“El” nu e doar statul…adica sunt asa cum am scris, “ei”…TVA-ul din pacate nu mai e interesul exclusiv al statului, ci al Uniunii Europene. Asadar, asa zice directiva lor pe TVA, taxa se aplica pe aproape orice, exceptiile sunt foarte putine (rabaturile, sumele platite ca daune-interese, ambalajele, dobanzi si alte penalitati stabilite dupa data livrarii/prestarii)…aa, da. exceptand TVA insasi:D Pe scurt, baza de impozitare cuprinde impozitele si taxele daca legea nu prevede altfel. Or, la accize nu se “prevede altfel”. Impozitul pe impozit este un deziderat al UE, implicit al statelor-membre. Curat unional!
daniel rus
Feb 05, 2013 @ 23:20:13
Pentru că România și-a asumat susținerea producerii de energie electrică din surse regenerabile, odată cu aderarea la UE. Certificatele verzi atestă producerea de energie verde, iar statul, prin cetățenii ei, sprijină acești investitori. Furnizorii sunt obligați să aibă în coșul de energie electrică un procent de energie verde, astfel sunt obligați să achiziționeze un număr de certificate verzi. Nu știu care e legea, poți s-o cauți tu, dar la aceste certificate verzi se aplică și TVA.
ANDREI
Feb 06, 2013 @ 13:43:47
ms mult
Simona
Apr 06, 2013 @ 13:07:45
daniel , ai putea sa-mi dai adresa ta de e-mail sa ma lamuresti cu cateva informatii despre un client electrica?
daniel rus
Apr 06, 2013 @ 17:54:43
Bună Simona! O gaseşti în bara de sus la Contact. 🙂
tanase
Jul 05, 2013 @ 00:28:21
Am un apartament in care nu sta nimeni de cativa ani de zile , energia fiind furnizata de E-on. Acum 3 ani am fost la ei la sediu si am rezolvat in asa fel incat am estimarea pe fiecare luna 0 KW , de asemenea rezervarea precum si restul taxelor sunt trecute ca fiind 0 findca am specificat ca nu locuieste nimeni acolo si nu va locui nimeni mult timp de acum incolo (probabil daca e casa vacanta doar 1-2 luni nu se mai face aceasta exceptie , nu stiu). Factura vine pe 0 , tot ce trebuie sa fac e sa dau consumul (acelasi) la 2 luni prin telecitire. Curentul este bransat si functional (am platit un pic in plus la ultima factura dinainte de modificare ca sa am cativa KW in plus pentru eventualele vizite). Acum 1 an mi-au venit cativa lei de plata fiindca s-au schimbat contractele sau ceva de genul si am vorbit la telefon+mail cu ei dupa care am trimis prin posta un contract aditional semnat cu estimare pe 0 si s-a rezolvat. In afara de acei cativa lei nu am mai platit nimic in acesti 3 ani. Precizez ca nu am nici un fel de pila (nici macar nu cunosc pe nimeni in orasul respectiv 🙂 ) si nu am dat nici o spaga. Doar un pic de alergatura. Sper sa reusiti sa rezolvati si dumneavoastra fiindca nu are rost sa platiti niste bani degeaba.
daniel rus
Jul 05, 2013 @ 07:48:26
tanase: Cu siguranță dacă te uiți pe o factură vei vedea că ai tarif CD. Acest tarif nu are în componență rezervarea. Plătești doar ce consumi. Prețul pe kWh e mai mare ca în cazul unui tarif cu rezervare. Dacă rodica ar face o cerere de schimbare de tarif, din cel actual care e cu rezervare în unul fără rezervare (CD monom simplu) ar scăpa de plata taxei de rezervare. Și nu trebuie să cunoști pe nimeni sau să fii pila cuiva ca să poți face asta
elena
Oct 12, 2013 @ 16:27:36
Mama nu are contract cu societatea ptr ca nu are acte pe casa; are lumina trasa de la casa matusii. In schimb si-a pus in casa ei (mama) un contoar care inregistreaza consumul. Cand vine factura pe numele matusii, mama se duce cu citirea consumului ei, o calculeaza unchiul si matusa si plateste. INTREBARE: Este corect cand vin aceste facturi cu recalcularea sa o puna si pe mama sa plateasca? Si mai mult: jumate si jumate, ca nu stiu sa o calcueze ptr RECALCULARI!
Astept raspunsul tau si iti multumesc!!!
daniel rus
Oct 13, 2013 @ 09:20:34
Recalculare pentru ca s-a defectat/blocat contorul matusii? In mod normal, ceea ce faceti voi e ilegal, insa sa ramanen la subiect. Daca contorul mamei tale nu s-a defectat si a inregistrat consumul de energie electrica, nu trebuia sa plateasca jumate din factura de recalculare. Aia se emite daca contorul pe care existacontract de furnizare s-a blocat sau inregistreaza mai putin decat consumul real. Or contorul mamei tale zici ca a functionat in tot acest timp.
elena
Oct 13, 2013 @ 13:10:16
Iti multumesc pentru atentia acordata.
Cred ca nu m-am explicat bine.
Sunt doua case: casa matusii in care este contorul general si contractul. Din acest contor s-a tras lumina in casa mamei, unde a venit personal autorizat, si au pus un al doilea contoar care inregistreaza consumul din casa mamei (dar nu au putut sa-i faca contract ptr ca inca nu are actele pe casa).Din aceasta cauza consumul general este pe contorul matusii. Cand vine factura totala, matusa socoteste cat are mama de plata, pe consumul care il afiseaza contorul din casa mamei.
NICI UNUL DIN CELE DOUA CONTOARE NU SUNT DEFECTE SAU ILEGALE.
daniel rus
Oct 13, 2013 @ 13:21:03
Poti sa ma crezi pe cuvant cand iti spun ca matusa ta nu are licenta de furnizare energie electrica si nu poate furniza acest serviciu.
Factura de recalcul se emite doar cand contorul este blocat sau defect.
Sfatul meu: sa faca contract de furnizare en.el. pe durata determinata cu constituirea unei garantii. Singura problema ar fi ca anual va trebui sa-l reinnoiasca.
Constantin
Nov 02, 2013 @ 11:30:12
Buna,Daniel.!As dori sa stiu daca la un contract de furnizare tip CD se platesc certificatele verzi si energia de cogenerare, in doua situatii :cu un consum oarecare si fara consum la punctual de furnizare specificat in contract.Din ce am citit pana acum pe internet n-am gasit nimic care sa ma lamureasca.
daniel rus
Nov 02, 2013 @ 15:54:31
Constantin: certificatle verzi și cogenerarea de înaltă eficiență se plătesc în funcție de cantitatea de energie electrică facturată. Dacă ai consum 0, ai 0 certificate verzi și 0 cogenerare. Dacă ai facturat 10 kWh energie electrică, ai facturat și contravaloarea a 10 kWh pentru certificatele verzi și contravaloarea a 10 kWh pentru cogenerare.
Constantin
Nov 02, 2013 @ 18:21:02
Multumesc pentru raspuns si mai ales pentru promptitudine !! Sanatate multa si succes in tot ce faci !!
CRISTINA
Nov 12, 2013 @ 21:22:49
Bună seara,
Am şi eu o nelămurire, poate mă puteţi ajuta. Am un contract de furnizare energie electrică cu un furnizor, societate comercială, şi începând cu factura de pe luna septembrie a apărut pe lângă accize, tarif de cogenerare de înaltă eficienţă, certificate verzi si ,, Tarif distribuţie JT”. Ştiţi ce anume reprezintă, dacă este legal şi dacă da, care este temeilul legal în baza căruia se percepe taxa?
Vă mulţumesc!
daniel rus
Nov 12, 2013 @ 23:31:17
@CRISTINA: Să înțeleg că ai devenit client pe piața liberă, eligibil? Tariful de distribuție JT/MT/IT îl plătește fiecare dintre noi ca și cost total al energiei electrice. E adevărat că nu am văzut să fie evidențiat separat această componentă. Poate dacă îmi trimiți pe mail o copie scanata a facturii, voi putea să-mi dau seama mai bine la ce te referi. Mailul îl găsești mai sus la date contact
florin
Nov 19, 2013 @ 10:45:30
Salut,
Pot mari nr de KWa din rezervare ? Dc da, cum?
daniel rus
Nov 19, 2013 @ 11:19:32
Poți mări cantitatea de energie electrică pe care să ți-o factureze în estimat. Cred că asta vrei Rezervarea e altceva. Mergi la furnizorul tău și faci o cerere de modificare a convenției de consum. Sau o trimiți pe mail sau fax. Cel mai bine ar fi sa iei o factură de energie electrică de regularizare și împarți cantitatea de energie electrică consumată în perioada aia și o împarți la 3 (de obicei regularizarea e la 3 luni). Cantitatea aia ceri să îți fie facturată în perioada în care nu se citește contorul.
florin
Nov 20, 2013 @ 12:49:28
Nu asta era intrebarea, pt incalzire folosesc o centrala electrica, am un consum mai mare, vroiam sa stiu dc am posibilitatea sa am un abonament cu un consum inclus de 300 sau 500 de KWa, iar pt consumul inclus sa am un pret mai mic/KWa sau dc am vreo alta varianta ? Dc modific conventia de consum se micsoreaza pretul unitar
daniel rus
Nov 20, 2013 @ 13:36:47
@florin: există un tarif cu consum inclus. Intră pe http://anre.ro/download.php?id=4733 și studiază tariful care te avantajează. Există tariful CPT>6, care e mai mic, dar o să ai nevoie de alt aviz tehnic de racordare și poate și de alt contor. Distribuitorul îți va da soluția
Dragos Cristian
Dec 02, 2013 @ 15:57:02
Buna ziua ,
O rugaminte am si eu la dvs .
Pe factura la Tip Tarif apare Monon JT cu rezervare .
Pe timpul verii consum aprox 100 – 125 kWh pe luna iar pe timpul iernii aprox 300 kWh pe luna .
Cu acest consum pot trece la alt tarif care poate fi mai avantajos pentru mine ? ( mai putin de plata la factura )
Multumesc ,
daniel rus
Dec 02, 2013 @ 21:55:54
@Dragos Cristian: Dacă îți apare scris Tarif-tensiune CR JT e cea mai bună soluție pentru un asemenea consum.
Catalina
Dec 04, 2013 @ 13:33:33
Buna, as avea si eu o nelamurire. Stau intr un apartament si mi-a venit factura pe 2.10.2013 la enel 175 lei. data scadenta este pe 21.10.2013, si am intarziat cu plata….26 de zile….am platit factura la enel pe data de 15.11.2013… tb sa platesc penalitatii pentru intarzire de plata…..? multumesc!
daniel rus
Dec 04, 2013 @ 14:58:08
@Cătălina: teoretic de la data scadentei mai este un termen de 30 de zile în care se poate face plata fără penalități. Dacă ai plătit după 26 de zile, te-ai încadrat în termen.
Costel
Dec 04, 2013 @ 19:10:34
daca pot sa trec la autocitre? si ce implica aceasta?
Costel
Dec 04, 2013 @ 19:26:51
te rog sa mai raspunzi la o intrebare si anume aceasta taxa de certificate verzi este pentru instalatiile eoliene ce se vor da in exploatere peste 50 de ani?, daca noi platim taxa de preluare a programelor TV la firmele de cablu care la randul lor platesc catre posturile TV radiorelee si sateliti de ce mai platim si la e-on?
daniel rus
Dec 04, 2013 @ 19:35:59
@Costel:
1. Verifica dacă furnizorul tău are opțiunea de autocitire (la ghișeu sau online). Dacă îți oferă varianta asta, poți să fii sigur că oricum vor veni să citească contorul.
2. Despre certificate verzi am mai scris într-un comentariu mai sus. Caută-l. Taxa radio și tv este o obligație stabilită prin lege HG 977 si 978
Manole
Dec 05, 2013 @ 17:50:43
La o schimbare de contract dintre o persoana juridica si una fizica , printre alte documente , se solicita si intocmirea unui document “mandat gratuit” Ai putea sa-mi spui care este rolul acestuia si cum se completeaza. Eu unul nu il inteleg. Multumesc
daniel rus
Dec 05, 2013 @ 20:27:35
@Manole: E pentru prima dată când aud de așa ceva
IONEL
Dec 06, 2013 @ 18:46:29
PE FACTURA DE CURENT AM CITIT CA “ETC.” ESTE COMPONENTA IN ENERGIA CONSUMATA(ESTIMATA).
VOI SUNTETI DIN ARDEAL ?
SUNTETI DURI SI LA NEVOIE ASCUNSI CU TOTUL.
CEI DIN MOLDOVA POT FI ORICUM ADICA TE RISTI CU DANSII.
IN OLTENIA NE CAZNIM SA MINTIM MEREU DAR NU REUSIM . NE DAM DE GOL !
ASTIA NE MINT SI NE FURA DE-A DREPTUL. CINE-I VA OPRI ? ARDEALUL , MOLDOVA ORI OLTENII ?
adi mihalcea
Dec 09, 2013 @ 10:19:46
am auzit ca unii nu au platit certificatele verzi si cpc /nu de ieri chiar de la inceput/
de unde or fi ? vorbim despre orice , oricand,oricum dar cum ramane cu contractu’ ?e asa de …
daniel rus
Dec 09, 2013 @ 10:21:08
@ adi mihalcea: Vreau să-i văd și eu pe ăia!
MANOLE FIU
Dec 10, 2013 @ 22:52:25
EU NU AM PLATIT CERTIFICATELE VERZI SI
CPC PENTRU CA NU AU LEGATURA CU CONTRACTUL SI ORICUM NU SE VOR SATURA DIN ASTEA.
De vazut e cam greu.Sunt departe de…
iuliana
Dec 19, 2013 @ 16:46:24
buna ziua. am o problema….mi s-a sistat furnizarea de energie electrica la o adresa la care nu locuiesc (casa in constructie) pe motivul ca nu m-am prezentat la citirea contoarelor…eu am lasat adresa si nr de tel de contact la sediul e-on, iar pe casa in cauza este un banner mare cu nr meu de tel. precizez ca am platit in avans 937 kw, dovedit si la ultima citire, dar deoarece la citire nu am fost anuntata, mi se cere acum o taxa de reconectare de 280 de lei. nu mi se pare in regula acest lucru deoarece eu nu am fost anuntata in legatura cu citirea, am fost deconectata, mi s-a facut apoi o citire si am acesti kw platiti in plus. este corecta aceasta masura luata de e-on?
iuliana
Dec 19, 2013 @ 16:46:51
va multumesc anticipat!
daniel rus
Dec 19, 2013 @ 18:02:32
@ iuliana: Conform contractului de furnizare, consumatorul are obligatia de a asigura accesul furnizorului (sau a delegatului acestuia-in acest caz probabil cititorul Operatorului de Distributie) la grupul de masurare a energiei electrice (contorul).
Art. 7 din contractul cadru de furnizare a energiei electrice zice asa:
„ART. 7 Consumatorul are urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
e) sa permitã accesul delegatului furnizorului în punctul de mãsurare,pentru a verifica respectarea prevederilor contractuale;
l) sa se prezinte la sediul furnizorului în termen de 10 zile calendaristice de la data avizãrii, pentru a stabili, de comun acord cu acesta, o data pentru citirea indexului contorului, în cazul în care cititorul-incasator nu a avut acces la contor în doua perioade de facturare consecutive. În caz contrar, se va proceda la întreruperea alimentarii cu energie electrica şi la emiterea unei facturi din oficiu.”
Irina Buzoiu
Jan 11, 2014 @ 19:38:02
Am si eu o nelamurire p factura ce mi.a venit acum 2 zile scrie regularizare 16.09-16.12.2013 si costul este 8 lei…da 8 lei iar p luna 25.10-25.11 totalul 530 lei…..dc asa?am o casa k curte inchiriata pt k despre aceasta e vb 4 camere si f multi consumatori..mi se pare foarte ciudat de obicei platesc cam ,200 lunar si regularizare decat 8 lei ma puteti ajuta k o parere multumesc.
Irina Buzoiu
Jan 11, 2014 @ 19:39:04
Am si eu o nelamurire p factura ce mi.a venit acum 2 zile scrie regularizare 16.09-16.12.2013 si costul este 8 lei…da 8 lei iar p luna 25.10-25.11 totalul 530 lei…..dc asa?am o casa k curte inchiriata pt k despre aceasta e vb 4 camere si f multi consumatori..mi se pare foarte ciudat de obicei platesc cam ,200 lunar si regularizare decat 8 lei ma puteti ajuta k o parere multumesc foarte mult
daniel rus
Jan 13, 2014 @ 15:14:50
@Irina Buzoiu: cred că în acest caz e vorba de estimat, probabil estimat 2 (estimat 1 fiind 17.09-24.10), 25.10-25.11 pe o cantitate de energie electrica mai mare. Regularizarea fiind foarte apropiata de cele doua estimate emise a ieșit de o valoare mai mică. Solicitați modificarea estimatului astfel încât acesta să fie a treia parte din cantitatea ultimei regularizări, asta pentru o plată uniformă în toate cele 3 luni.
adi mihalcea
Jan 18, 2014 @ 19:45:02
poti sa vezi ce ti-am spus pe manion.blogratuit.ro – sunt bine
s-aveti un an mai bun p blog
ALIN O.
Jan 19, 2014 @ 14:57:27
Buna ziua,
as dori sa stiu de ce pe factura de regularizare la CEZ exista diferente de valoare pentru facturile estimate ( care au fost achitate anterior) ??? Adica de exemplu eu am achitat ESTIMAT 1 67.75 lei si ESTIMAT 2 75.23 lei (fara TVA )…. iar pe regularizare se scade ESTIMAT 1 cu valoarea de 59,55 lei, respectiv ESTIMAT 2 cu 65.86.
La un simplu calcul matematic iti dai seama ca platesti aproape 19 lei in plus( fara TVA) pentru factura regularizata.
Mie mi se pare “furt” , iar daca sunt oameni care stau la “tara” …furnizorii ii cred prosti ???Astept parerile dumneavostra?
Alin O
Jan 19, 2014 @ 15:18:44
@Alin O.
Revin cu informatia ca am gasit diferentele de valoare ( se regasesc in contributia de cogenerare , acciza necomerciala si certificate verzi) , adaugand acestea valorile corespund valorile estimate platite . Imi retrag cuvintele :))) dar raman cu intrebarea care este explicatia acestor produse (servicii) facturate si de ce utilizatorul plateste de exemplu certificate verzi , pe care deja le mai platesti cand iti cumperi o aparatura noua in casa??? Multumesc!!
daniel rus
Jan 19, 2014 @ 15:28:34
@ Alin O: certificatul verde (care se acorda producatorilor de energie verde) nu e totuna cu timbrul verde (care se plateste la achizitionarea aparaturii electrocasnice)
Alin O
Jan 19, 2014 @ 16:27:12
@Alin O: multumesc de raspuns ! m-am lamurit ! raspunsurile erau pentru parintii mei de la “tara” care nu intelegeau ce platesc pe factura de energie electrica
nisip adina
Jan 28, 2014 @ 21:48:40
Domnule Daniel vreau sa va rog sa ma ajutati si pe mine .nu stiu cum sa calculez cati bani trebuie sa-i iau unei verisoare care sta in apartamentul meu .a intrat in casa la 21 ianuarie si o sa plece la 21 februarie .indexul la contor pe data de 21 ianuarie era 2510 . i-mi puteti face un exemplu .cu tot cu taxa radio ,t.v.a si celelalte.sa spunem ca o sa gasesc pe 21 februarie 2690.Va multumesc.
daniel rus
Jan 29, 2014 @ 18:58:36
Doamna Adina Nisip,
Un calcul aproximativ îl găsiți aici http://electricafurnizaretn.ro/calculator.aspx
Dacă reușesc să-mi fac timp, vă voi trimite pe adresa de e-mail un fisier excel unde va trebui sa introduceți doar indecșii.
nisip adina
Jan 30, 2014 @ 00:42:16
Va multumesc foarte mult.
Dan
Feb 02, 2014 @ 19:08:11
Am si eu o intrebare putin banala….daca eu am un abonament de 150 kw/luna,ce numar trebuie sa se afiseze pe contor la consumarea acestora.
Cum îmi calculez singur factura de energie electrică? | Daniel Rus
Feb 02, 2014 @ 21:17:36
[…] că am fost rugat într-un comentariu să fac o simulare a unei facturi de energie electrică pentru o perioadă de o lună, cu niște […]
daniel rus
Feb 03, 2014 @ 20:01:08
@ Dan: ai înțeles greșit ideea de abonament. Cred că de fapt ce ai vrut tu să spui e că ai convenția de consum de 150 kWh pe lună. Estimatul nu are nimic de-a face cu ceea ce înregistrează contorul, deci nu are ce sa afișeze în funcție de asta. Abonamentul e acea rezervare care e componentă a tarifului, nu cantitate de energie electrică
Mirabela Aurelia Blaga
Feb 07, 2014 @ 15:17:55
Buna Daniel, in primul rand multumesc pt ceea ce ne pui la dispozitie si sper ca imi vei acorda si mie ajutor ca simt ca inebunesc cu factura asta de curent. am contract CR2 JT monom diferentiat pe zi si noapte dar nu inteleg factura asta de regularizare care mi-a venit acum nou .
Consum total 26.10 – 27.01 2 470 kWh
Consum total estimat 26.10 – 23.12 -747 kWh
Consum total regularizare 24.12 – 27.01 1 723 kWh
Rezervare 24.12 – 27.01 35 Zile 0,17150 6,00 1,44
Consum zi – CPC 10% total 26.10 – 27.01 143 kWh
Consum zi – CPC 10% estimat 26.10 – 23.12 -26 kWh
Consum zi – CPC 10% regularizare 26.10 – 31.12 117 kWh 0,48760 57,04 13,70
Consum zi – CPC 20% regularizare 01.01 – 27.01 115 kWh 0,44470 51,14 12,27
Consum noapte – CPC 10% total 26.10 – 27.01 33 kWh
Consum noapte – CPC 10% estimat 26.10 – 23.12 -49 kWh
Consum noapte – CPC 10% regularizare 26.10 – 31.12 -16 kWh 0,48760 -7,80 -1,87
Consum noapte – CPC 20% regularizare 01.01 – 27.01 27 kWh 0,44470 12,01 2,88
Consum zi reglementat total 26.10 – 27.01 1 750 kWh
Consum zi reglementat estimat 26.10 – 23.12 -234 kWh
Consum zi reglementat regularizare 26.10 – 27.01 1 516 kWh 0,56820 861,39 206,74
Consum noapte reglementat total 26.10 – 27.01 402 kWh
Consum noapte reglementat estimat 26.10 – 23.12 -438 kWh
Consum noapte reglementat regularizare 26.10 – 27.01 -36 kWh 0,18480 -6,65 -1,60
Cota TVA 24 %
Data scadentei: 18.02.2014
B***A M***A-A***A
Str. *** Nr.5 , LIVEZENI, jud. MURES
TSE14 142858006 0-7048371-3-27.01.2014 03.02.2014
7048371067
1 336,21
Apoi urmeaza asta
Accize consum necomercial – 1 723 kWh 8,16 1,96
Certificate verzi 26.10 – 31.12 1 013 kWh 0,03405 34,51 8,27
Certificate verzi 01.01 – 27.01 710 kWh 0,03571 25,35 6,09
Contributie cogenerare inalta eficienta 26.10 – 27.01 1 723 kWh
Contributie cogenerare inalta eficienta 26.10 – 31.12 1 013 kWh 0,02310 23,40 5,59
Contributie cogenerare inalta eficienta 01.01 – 27.01 710 kWh 0,01838 13,05 3,14
TIP CLIENT: PERSOANA FIZICA TIP FACTURA: regularizare
Tarif-tensiune: CR2 JT
perioada de regularizare: 26.10.2013 – 27.01.2014
Conventia de consum – valoare fixa
Am taiat o parte din factura doar cu ce ma taxeaza ei . Tin sa mentionez ca eu am o centrala termica care e setata sa functioneze doar pe timp de noapte, cateva ore , pt incalzire in pardoseala pt 150 mp, iar pe zi nu am nici un consum deoarece casa e nelocuibila . Din cate inteleg eu pe aceasta factura , consumul meu e mai mare pe zi decat pe noapte ceea ce nu e logic. E posibil sa fii fost citit contorul gresit, nu vi se pare acest consum super exagert tinand cont ca e foflosit doar centrala termica si casa e goala 11 luni pe an
? Plus eu nu inteleg toate taxele alea subliniate care le platesc 10% consum estimat , 20% etc.
Va rog din inima sa ma ajutati sa inteleg. Am sa inerc sa fac o poza facturii doar ca nu stiu cum sa o atasez aici.
daniel rus
Feb 07, 2014 @ 15:27:53
@ Mirabela Aurelia Blaga: Am editat comentariul tău și am eliminat datele tale personale. Cred ca e mai bine așa. Fă o poză sau scanează factura și trimite-o pe mail s-o văd. Ca idee, zi înseamnă de la 07:00-22:00, iar noapte de la 22:00-07:00 si de vineri de la ora 22:00 pana luni la ora 07:00.
Licu
Mar 12, 2014 @ 17:31:07
Va salut. Am primit o factură unde index-ul nou e cu 150(ce-o r fi ăia,kv?)în plus faţă de ce îmi arăta contoarul pe 28-02-2014(data când a fost emisă factura,ştiu fiindcă am pozat index-ul la final de lună).Deci 150 kv(cred)nu i-am consumat încă dar trebuie să-i plătesc.Preţ 239 lei-ce am consumat+cei 150 kv în plus.
Am telefonat la ei,m-au aburit cu istoric-ul de anul trecut şi gata. Nu am nici o convenţie cu ei,consumul meu e acum de 3-4 kv pe zi,ce tarif aş putea opta sau ce convenţie?acum sunt pe cr-jt.
Poate înţelegi ce spun,scuze…
daniel rus
Mar 13, 2014 @ 18:02:23
Daca e factura de regularizare, e emisa eronat. Daca e factura de estimat atunci indexul nou estimat poate fi mai mare decat ce indica contorul. Da, trebuie sa platesti factura deoarece te-ai angajat contractual sa achiti facturile integral si la termen. Asta e, asa e contractul cadru de furnizare. Chiar daca nu ai o conventie de consum actualizata la zi, furnizorul iti face o conventie de consum in baza consumului istoric. Daca vrei sa iti actualizezi conventia de consum , ia o factura de regularizare si imparte cantittea de energie electrica facturata la numarul de luni (de obicei 3, dar pot fi si mai multe) si cam ala e consumul tau lunar. Fa treaba asta cu doua facturi de regularizare, afla consumul mediu lunar si du-te la furnizor sau solicita modificarea conventiei de consum printr-o adresa. Acuma sa nu iti inchipui ca aia sunt niste prosti si iti vor accepta o conventie care nu reflecta realitatea. Daca tu ai un consum istoric de 100 kWh/luna nu o sa iti accepte o conventie de 20-50 kWh/luna. Tariful pe care il ai e cel recomandat pentru un consum casnic unde se locuieste.
Licu
Mar 13, 2014 @ 20:52:33
Mulţumesc de răspuns. Am citit şi răscitit ce ai scris despre tarife şi azi am fost azi la eon unde am făcut o convenţie pt 100 kv pe lună,ultima regularizare arătând la mine 287 kv.
Individa de la contracte m-a amăgit că la 100kv/lună cu cr-jt voi plăti cam 100 lei pe 2 luni,am muşcat-o.
Ultima Factura a fost estimare,de aia aşa umflată.Rău e că nu mai am facturile de anul trecut să văd ce istoric am plătit.
Nu vreau nimic în minus sau in plus de la ei ci atât cât consum atât să plătesc,nu să dau sute de lei in plus pe ceva ce nici nu am consumat.
Abia pe 27-28 martie vor citi contoarul,apoi vor emite factura prin aprilie cred.Deci va trebui să plătesc 239+cât va mai veni,toate în mai puţin de 30 de zile.Doar am copaci cu bani în curte:-P
Marian
Mar 31, 2014 @ 13:33:30
Va salut. Cine imi poate spune cum as putea sa calculez care ar fi consumul/kw la o scara de bloc daca va fi dotata cu interfon 19 apartamente si senzori pentru iluminat 4 etaje. deci in total 7 becuri , pe timp de zi vor functiona doar 4 pentru ca intrarile in bloc si etajul 4 are lumina solara, 30w fiecare bec cu senzor de prezenta si interfonul???
daniel rus
Mar 31, 2014 @ 13:38:32
Buna ziua,
E mai complicat ceea ce cereti dumneavoastra. Consumul e dat de timpul de functionare al fiecarui aparat in parte. Practic ar trebui sa stim exact cate persoane trec in fiecare zi prin fata senzorilor si durata necesara acestei treceri. Interfonul functioneaza in stand-by 24 de ore, dar si consumul lui variaza in functie de numarul de intrari si de numarul utilizarii comunicatiei interfonului.
Mihai.M.
Apr 06, 2014 @ 10:29:25
Hai sa va povestesc despre ultima factura primita in martie la energie electrica.
Consum real 54 ron.
Plata finala cu toate taxele,tva,cogenerare,ctf verzi, bla..bla..bla?
220 ron.
In concluzie platim de 4 ori ceea ce consumam.
In schimb m-am interesat daca pot sa-mi schimb furnizorul de energie si surpriza … nu se poate pt ca pe zona moldova este unul singur…eon.
Sfaturi sau alte solutii pt a nu mai sustine financiar ‘marii producatori de energie’?
Florin
Apr 06, 2014 @ 12:34:09
Salut , am o intrebare , tipul abonamentului meau acum este MONOM JT CU REZERVARE , pe timp de vara platesc 250 300 ron factura la doua luni iar pe timp de iarna 650 ron tot la doua luni , as putea gasi un tip de abonament mai avantajos pentru mine , sant la Enel Dobrogea .
Multumesc ,
daniel rus
Apr 07, 2014 @ 10:32:23
@ Mihai: singura soluție e modificarea legislației. Și surpriză: pe zona Moldova își pot desfășura activitatea 190 de furnizori. Am vorbit despre asta într-un alt episod 😀 http://danielrus.ro/2012/02/17/esti-liber-sa-alegi-chiar-esti-liber/
daniel rus
Apr 07, 2014 @ 10:42:32
@ Florin: Deocamdată acest tarif e potrivit pentru tine. După ce procentul de CPC va crește mai mult, e posibil să renteze să soliciți o ofertă de preț și să treci în eligibilitate
roxana
Apr 14, 2014 @ 15:24:06
Buna ziua,
Am cateva nelamuriri cu privire la ultima factura e-on primita si as dori cateva explicatii, daca se poate.
1. In primul rand nu apare tipul facturii: estimare sau regularizare? Ultima factura din feb 2014 avea trecut ESTIMARE. Cea dinainte avea trecut REGULARIZARE. Pe toate se mentiona ceva pana acum.
2. Cum se estimeaza nr de kw? De ce pe factura din feb 2014 apare index vechi 1714 si index citire 2274 (perioada de fact 20.11.2013-27.01.2014) cand pe data de 31.01.2014 eu mi-am notat index 2221? IMI NOTEZ INDEXURILE LA FIECARE SFARSIT DE LUNA SI SUNT 53 KW IN PLUS
3. Ref. la ultima factura (aprilie 2014): de ce cantitatea de energie activa din pagina 2 a facturii este de 779kwh iar in pagina 3 apar 937kwh? Apoi, de ce au estimat 2651 kw pana la 27.03.2014 cand indexul luat de mine pe 31.03.2014 este 2563 kw? Iarasi, apar 88 kw in plus.
De cand am schimbat contractul in august 2013 am platit 4 facturi. De ce vin facturi asa mari in conditiile in care nu se depasesc 200 kw vara si 250 iarna dupa cum am trecut in contract?Factura din feb 2014 a fost de 330 lei.
Daca va ajuta, eu va scriu indexurile de la sfarsitul fiecarei luni:
AUGUST 2013 – 1300 KW
SEPT 2013 – 1452 KW
OCT 2013 – 1596 KW
NOV 2013 – 1790 KW
DEC 2013 – 2013 KW
IAN 2014 – 2221 KW
FEB 2014 – 2400 KW
MART 2014 – 2563 KW
VA MULTUMESC!
PS: am incercat sa va trimit e-mail dar nu e buna adresa.
daniel rus
Apr 16, 2014 @ 22:31:30
@ roxana:
1. Până nu văd factura nu am de unde să știu. Facturile de E-On diferă de cele ale Electrica Furnizare. Trimite-o pe mail și apoi îți spun.
2. Estimarea se face (sau ar trebui să se facă) pe baza convenției de consum încheiată între Furnizor și client sau pe baza istoricului de consum. Referitor la citire, e posibil ca cititorul să fi „citit” contorul dintr-un fotoliu, de acasă, pe baza consumului facturat anterior. De asta există diferențe între ce ai citit tu și ce a „citit” el.
3. Nu pot să mă pronunț până nu văd factura de care zici.
PS. Adresa e bună. Spam-urile intră într-o veselie. Nu văd ce de nu ar ajunge și mailul tau 🙂
Gianina
Apr 17, 2014 @ 12:45:57
Buna ziua. Va rog sa ma lamuriti si pe mine cu factura de energie electrica,este pentru prima data cand nu reusesc sa achit la data scadenta.S-a emis factura pe 4.04.2014 si data scadenta este pe 19.04.2014, daca nu achit pana pe 19.04.2014 si achit pe 30.04.2014 mi se poate opri energia electica???Va multumesc!
daniel rus
Apr 17, 2014 @ 12:48:58
@ Geanina: Nu. Dupa data de scadenta mai ai un termen de 30 de zile in care poti plati factura fara sa platesti penalizari.
Gianina
Apr 17, 2014 @ 13:28:42
Va multumesc mult,o zi buna va doresc!
roxana
Apr 17, 2014 @ 13:44:32
Buna ziua,
V-am trimis factura pe luna aprilie 2014 de pe o alta adresa de e-mail. De data asta a mers…n-a mai venit inapoi.
Va multumesc!
Paul
May 03, 2014 @ 19:31:23
Buna Daniel,
Felicitari pentru informatiile folositoare pe care binevoiesti a ni le impartasi. Pe unii din noi e posibil sa-i scutesti de un drum in infernul de la EON. 🙂
Vreau sa stiu daca este posibila plata in rate a facturii EON. Tocmai am primi o factura de regularizare in valoare de 590. Nu prea-mi surade ideea de a achita atatia bani dintr-un foc. Ma gandeam sa o platesc in 3 transe, achitate online, prin ING Bank.
Si a doua chestie: as dori sa stiu daca iti pot trimite factura pentru a-mi putea spune daca tipul de tarif (CR-JT) este OK pentru cantitatea de energie consumata sau daca trebuie sa-l schimb.
Multumesc.
roxana
May 16, 2014 @ 13:42:51
Buna ziua,
Se poate, va rog, sa primesc un raspuns la acele nelamuriri? V-am trimis astazi un e-mail pe contact@danielrus.ro
Multumesc!
CRISTINA VLAD
May 25, 2014 @ 17:28:59
Buna Daniel, Am si eu o nelamurire daca poti sa ma ajuti.
Am o locuinta la tara unde merg doar sambata-duminica de 2 ori pe luna, am schimbat recent contractul de curent si am ales tipul de tarif CD.As dori sa stiu daca este bine asa si daca in cazul in care depasesc cei 45 kw platesc mult mai mult pretul pe kw.
Multumesc.
daniel rus
May 28, 2014 @ 11:59:38
Buna, Cristina! Tariful ales este cel potrivit. Nu se plateste un pret mai mare pe kWh daca depasesti 45 kWh. Platesti putin mai mult daca faci o comparatie cu cat ai fi platit in tarif CR.
CRISTINA VLAD
May 28, 2014 @ 15:10:53
Buna Daniel,multumesc pentru raspuns.
O zi buna iti doresc!
Paul
May 28, 2014 @ 19:16:02
Buna, Daniel!
Ca idee…un raspuns pentru nelamuririle de mai sus?! 🙂
Thanks
daniel rus
May 28, 2014 @ 19:30:58
@Paul: nu stiu daca cei de la EOn accepta plata esalonata. Asta va trebui sa intrebi la relatiile cu clientii EOn. Daca locuiesti acolo si ai peste 50 kWh/luna tariful CR e ok.
miki
Jun 01, 2014 @ 21:34:15
Ce inseamna : Total baza de impozitare TVA????
daniel rus
Jun 02, 2014 @ 07:57:44
@ miki: Suma valorilor din factura la care se aplica TVA
alentin
Jun 09, 2014 @ 23:19:39
Buna seara .Am o casa construita de aproximativ 5 ani pe terenul socrilor mei fara autorizatie de constructie .Am fost la primarie anul trecut si mi sa spus de catre primar ca pot baga lumina cu putin ajutor din partea lui. Am facut rost de bani anul acesta dar ducanduma din nou la primar acesta mia spus ca nu se mai poate sub nici o forma fara autorizatie de constructie a casei .Casa socrilor este racordata la enel, iar distanta pana la stalp este de aproxativ 50 m de casa mea
In momentul de fata iau curent de la ei dar au aparut diverse neintelegeri legate de acest aspect.Ce solutii pot gasi la aceasta problema dar nu foarte costisitoare.multumesc anticipat
cristian
Jun 10, 2014 @ 07:18:52
va salut! spuneti-mi va rog, la tariful tip CD se mai emite factura estimata? Tariful CD are aceleasi conditii indiferent de furnizor?
daniel rus
Jun 10, 2014 @ 07:39:37
@ cristian: dacă ai scutire pentru taxa radio și tv, și nu ai declarat consum estimat, nu ar trebui să se emită. Nici un furnizor nu cred că vrea să aibă costuri cu emiterea unei facturi pentru care să nu încaseze nimic
daniel rus
Jun 10, 2014 @ 07:44:27
@ alentin: 1. Un contor pasant pentru casa ta, ca să eviți discuțiile cu socrii tăi legat de care cât are de plată. 2. Plătești tu toate facturile și eviți chiar orice discuție cu socrii. 3. Soliciți încheierea unui contract de furnizare pe durată determinată, 99,9% cu constituirea unei garanții. În acest caz e mai costisitor și e nevoie să obții avizul tehnic de racordare, pentru care ai nevoie de actele spațiului. Pentru varianta 3 ar trebui să discuți direct cu cei de la Enel (nu știu care e politica lor în aceste cazuri).
alentin
Jun 10, 2014 @ 22:32:21
Multumesc inca o data.Iau in considerare pe termen lung daca nu gasesc o rezolvare a problemei si un sistem cu panouri fotovoltaice .Am vazut la o expozitie un sistem complet functional de 2 kwh la pretul de 3000 e inclus montajul ,(off grid).Pentru mine si situatia prezentata cred ca devine destul de interesanta aceasta idee daca luam in considerare ca imi va da independenta energetica pe termen lung si va elimin a
o gramada de costuri cu racordarea la retea zic eu.Dar vom vedea ce costuri am cu racordarea la enel si voi trage linie mergand pe ce ai spus l a punctul 3.Multumesc
Barbu Ion
Jul 16, 2014 @ 20:31:51
TARIF ENERG ELECTRICA- PT CONSUMATORI CASNICI,,CU ACCIZA,,CU TVA= consumatorul casnic banuiesc ca plateste acciza si TVA -u
GIVTOP
—————————————————————
Nu am inteles – NIMIC = Il fac complicat – intentionat sa = pierzi timpul – cu calculele,,si SA TE LIPSESTI.. Am inteles ca pt 180 kilowati a platit 109,14 lei – adica = 0,6063 lei/kw cu toate = accize,certif verzi,,galbene,,maro,,cu TVA,cu radio si Tv,fara telefon si net banuiesc
————————————————————————————————–
DE LA 176 kw la 1044 kw = 868 kw..AM PLATIT = 104.03 + 106,56 + 44,87 + 109,73 + 139,38 + 59,05 + 74,29 + 79,24 = 717,15 roni pt 868 kw = 0,8262 roni/kw = 8 262 lei vechi/kw
PLATIT DECI = 717,15 roni pt 868 kw consumati.DAR kw platiti – egal cu = 1048 kw iar consumati = 868 kw ..
AM FOST FURAT CU = diferenta kw platiti/1048 minus kw consumati868 = 1048 kw – 868 kw = 180 kw
————————————————————————-
INVENTEAZA FEL DE FEL DE FORMULE – PT A – F U R A POPORUL,,,PROSTIMEA = regularizare,,,calculat,,,revizuit,,,refacut – astfel incit – SA PLATIM DE DOUA ORI ACELASI CONSUM ,,,CA MAI JOS =
Data
Suma Zile Perioada Platit Lei KW=de la – la = _____kw
———————————————————————————————————————–
11 sept 2012 – SCHIMBAT CONTOR = 11.09.2012
113,87 70 11.09.- 20.11.12 11.12 = 113,87 lei// de la 0 – la 176 kw = 176 kw /2,51/zi
104,03 61 20.11 – 20.01.13 06.02. 104,03 176 la 330 kw = 154 kw
106,56 59 20.01.- 20.03 28.03. 106,56 330 la 478 kw = 148 kw
44,87 221 11.09.- 20.05. 19.06. 44,87 431 la 506 kw = 75 kw – suspecta
de la zero la 431 kw /pt 221 zile si apoi de la 431 la 506 kw = 75 kw————– 478 la 506 kw = 28 kw
109,73 61 20.05.- 20.07. 02.08. 109,73 506 la 660 kw = 154 kw – ok
————————————————————————————————————–
-14,80 144 20.04.- 11.09. 04.10 -14,80 431 + 158 = 589 kw/regulari – NU
139,44 70 11.09.- 20.11.13 07.12. 139,44 589 la 796 kw = 207 kw = NU
————————————————————————————–
-trebuia acum = 660 la 734 kw = 74 kw = ok
59.05 84 19.10.- 11.01.14. 28.02 59,05 734 la 860 kw = 126 kw
74,29 59 11.01.- 11.03.14 28.03. 74,29 860 la 949 kw = 89 kw
79,24 70 11.03 – 20.05.14 79,24 949 la 1044 kw = 95 kw = da asa trebuia
154 +,148 + 75=377kw+154 +207/738+126/864+89/953kw si am 949 – 176 = 773 kw
Am platit 953 kw= 154,148,75,154,207,126,89) si am consumat = 773 kw de la 949 – 176 = 773 kw deci 953 – 773 = 180 kw = de la 431/478..589/660 si 734/796 kw
————————————————————————-
637,9 lei pt 773 kw = 8253 lei/kw 623,17 lei pt 773 kw = 8061 lei/kw
===================================================================
DE LA 176 kw la 1044 kw = 868 kw..AM PLATIT = 104.03 + 106,56 + 44,87 + 109,73 + 139,38 + 59,05 + 74,29 + 79,24 = 717,15 roni pt 868 kw = 0,8262 roni/kw = 8 262 lei vechi/kw
PLATIT DECI = 717,15 roni pt 868 kw consumati.DAR kw platiti – egal cu = 1048 kw iar consumati = 868 kw ..
AM FOST FURAT CU = diferenta kw platiti/1048 minus kw consumati868 = 1048 kw – 868 kw = 180 kw
Manuela
Aug 19, 2014 @ 11:05:18
Sault, un sfat va rog. Ma reintorc dupa 5 ani apartmentul meu si voi locui in el putin pana in Octombrie cand il vand; in August stau 5 zile iar in Sep. 2 saptamani 4 persoane. Ce tarif electric imi recomandati?
Adriana
Aug 21, 2014 @ 12:24:52
Eu am factura de 3 200 lei :'( venita acum luna asta …cu precizarea ca e regularizare pentru 2 ani..cum e posibil asa ceva?..sunt cu plata la zi…si s-a venit aleatoriu la citirea contoarului…..ce nebunie.e asta ?………………..iti vine sa te omori in 5 secunde 🙁
daniel rus
Aug 21, 2014 @ 12:39:12
@ Adriana: ai contorul în interiorul casei/apartamentului? Dacă da, ai permis accesul cititorului în perioada stabilită pentru citiri? Dacă nu, cândva trebuia să se facă regularizarea consumului. Poate tu ești cu plata la zi a facturilor emise, dar ele nu au fost emise în baza unui consum real, care reiese din diferență de index nou, respectiv vechi.
daniel rus
Aug 21, 2014 @ 12:40:06
@ Manuela: Dacă nu se locuiește, tariful recomandat e CD
monica
Aug 21, 2014 @ 16:06:02
Buna am si eu o intrebare , vreau sa imi montez o centrala electrica la casa si nu stiu ce plan tarifar e mai convenabil? Ce ziceti. Va multumesc
daniel rus
Aug 21, 2014 @ 23:54:09
@Monica: o sa ai consum destul de mare. Cred ca CTP>6 ar fi mai potrivit, dar o sa fie nevoie de un nou ATR cu spor de putere
Adriana
Aug 26, 2014 @ 11:38:06
Locuiesc la curte si de cate ori au venit le-am permis accesul nu a fost o problema si chiar au venit in perioada in care zic ca nu au fost.dar nu stiu dc au trecut doar estimare…..:( Insa e strigator la cer cum se face evaluarea la ani de zile si nu se da un preaviz / aviz “de cautat si lipsa la apel”la cateva luni ca ..in fine sper sa apara intr-o zi o alta companie sa ma pot muta de la ei…:(
daniel rus
Aug 26, 2014 @ 11:45:45
@ Adriana: Spor în alegerea altui furnizor! http://www.anre.ro/ro/energie-electrica/consumatori/lista-furnizorilor-energie-electrica/furnizori-de-energie-electrica-pe-piata-cu-amanuntul
Adriana
Aug 26, 2014 @ 12:19:28
Daniel Rus 🙂 Multumesc 🙂
Adriana
Aug 26, 2014 @ 12:34:17
Insa eu sunt din Galati si pe aici nu stiu ce ar fi mai oky..
diana
Sep 25, 2014 @ 08:39:18
buna ziua.am si eu o intrebare.am primit o factura de energie electrica pe care am un consum de 857kw si am de plata 721.42 lei este normal sa platesc atat.iar ultima factura cand am achitato in luna aprilie a fost de 575 lei.pe factura actuala la descriere produse facturate am.contributie cogenerare,certificate verzi,acciza necomerciala,ce sunt toate astea?cat se plateste kw?eu nu inteleg nimic.va multumesc
daniel rus
Sep 25, 2014 @ 08:51:36
@ diana: verifica calculele de pe factura. eu nu stiu ce tarif ai. cogenerarea, certificatele verzi si acciza necomerciala sunt taxe impuse de guvern. fa o adresa scrisa furnizorului tau si solicita explicatii pentru ceea ce tu nu intelegi.
ionel
Nov 05, 2014 @ 16:39:15
fata de factura pe care ai puso tu eu am alte rubrici si nu stiu ce sunt.
am rezervare reglementat 70%
consum CPC30% estimat 29 kwh
consum reglementat estimat 66kwh
asta la o factura pe care indexul este estimat
am consum de 100kw in contract pe luna
daniel rus
Nov 05, 2014 @ 19:45:23
@ ionel: reprezintă aceleași lucruri, însă la tariful pieței concurențiale (CPC), tarif care va înlocui toate celelalte tarife reglementare care există în acest moment. De la 1 ianuarie, procentul va urca de la 30% în prezent, la 40% sau 45% (nu mai știu exact)
laur
Nov 06, 2014 @ 15:42:06
”Am contract de tip CR2 Cu tarif diferentiat pe zone orare, lucru ce ma face sa utilizez energia electrica la incalzire locuinta in special noptea cind cererea este mica si energia ar trebui sa fie ieftina. Prin aceasta taxa CPC dvs. ca autoritate de decizie nu ati facut diferentierea intre consumul de zi si noapte astfel incat o mare parte a energiei consumate preponderent noaptea este pusa la plata prin aceasta inventie CPC, la tarife de exagerat de mari specifice consumului de zi, lucru ce duce la cresterea artificiala si aberanta a facturii de energie pt acest contract CR2, cu peste 35%. Acest lucru face acest contract CR2 sa isi piarda utilitatea si impovareaza inutil consumatorul responsabil care a ales o sursa nepoluanta pt incalzirea locuintei.”
Asta e petitia trimisa la ANRE si consider un abuz acesta metodologie de calcul pe care ti-o bag pe gat.Energia electrica nu se poate stoca de catre cez sau alt furnizor , iar eu care ii fac consum noaptea cind nu o vrea nimeni si cand pretul de achizitie este infim si ii fac si un avantaj sa tin in functiune sistemele , cu toate asta imi factureaza o importanta cantitate de energie consumata in aceste situatii sub smecheria CPC la preturi astronomice departe de cele de piata in conditiile de mai sus.
Este o bataie de joc pt consumatorul captiv care bineinteles va opta pt alta solutie mai poluanta , mai degradanta cu mediu, dar la un pret mult mai avantajos.
Asta e gandirea de smecher din statul roman
daniel rus
Nov 06, 2014 @ 16:19:49
@laur: Din pacate pentru dumneavoastra, ANRE e autoritatea care aproba acest tarif, care de prin 2017 va inlocui toate celelalte tarife reglementate. Si inca ceva: nu sunteti consumator captiv! Alegeti-va alt furnizor!
farcas adrian
Dec 05, 2014 @ 21:29:39
buna domnu daniel ma puteti ajuta si pe mine cu un raspuns la un consum de 600 kw luna cu un abonament CR JT cat ar fi normal sa platesc va multumesc
daniel rus
Dec 06, 2014 @ 14:43:03
@farcas adrian: am scris la un moment dat un articol pe tema asta. Daca urmati pasii descrisi acolo, puteti calcula valoarea
farcas adrian
Dec 07, 2014 @ 15:47:00
domnu daniel va multumes dar nu am reusit sa fac un calcul cred cum trebui
e daca ati put-ea sa ma ajutati dumneavoastra ar fi bine va multumesc
lupu ciprian
Dec 15, 2014 @ 12:53:29
salut domnu daniel. zimi si mie la un consum de 81 kw e normal sa platesc 96 de lei. eu stau cu chirie la un apartament si proprietarul nu imi arata factura ci doar caculeaza inmultind nr de kw consumati cu pretul unui kw care este de 1.2 ron e normal asa ceva?
daniel rus
Dec 22, 2014 @ 11:38:18
@ lupu ciprian: Nu e normal. Cel mult 65 lei ar trebui sa platiti
@ farcas adrian: cam 330 lei
valy
Jan 08, 2015 @ 20:15:15
Buna ziua am si eu o intrebare daca imi activez pe sait autocitire imi vor emite factura in fiecare luna fara regularizare
daniel rus
Jan 09, 2015 @ 13:16:27
@ valy: după ce se activează autocitirea, dacă se trimite indexul, se emite factura de regularizare lunară prin autocitire. Asta nu înseamnă că reprezentanții furnizorului nu vor veni la citire sau că nu se menține obligativitatea de a permite accesul la contor
adi mihalcea
Jan 09, 2015 @ 20:43:48
dl. Rus Daniel e bine ca,stati de vorba si … mai aflam cate ceva
dar va dau o veste
in alte parti a fost deja publicat
nu a platit niciodata c.v.urile si c.p.c.urile
debransat dupa 22 luni si rebransat dupa ce a venit presa(in aceeasi zi)
somat a “n”-a oara si ATAT ! Tapa mare !
adi mihalcea
Jan 09, 2015 @ 20:50:17
Tapa mare de tot ! Obiectul contractului
subordoneaza juridic orice alta clauza care lasa portite pt. C.V. si C.P.C.
Contractul e bilateral si orice act normativ
este vointa unui tert deci nula.
Pe deasupra nu este decat contractul cu fosta Electrica.Adica nu au vointa comuna
juridica in prezent.Frauda e mare ! Stiti ?
daniel rus
Jan 09, 2015 @ 20:53:52
@ adi mihalcea: lasați un link cu acest caz. Chiar sunt curios 🙂
Geny
Jan 09, 2015 @ 23:26:21
Domnu Daniel eu am factura cu CR JT si consum cam 170de hw pe luna si plătesc cam mult factura asi putea sa schimb ceva?Alt tarif?
daniel rus
Jan 09, 2015 @ 23:58:54
@ Geny: ce înseamnă cam mult?
adi mihalcea
Jan 10, 2015 @ 12:28:00
Tastati : debransat de la curent pentru ca nu a platit certificatele verzi(16.12.2014).
Tot asa mai tastez uneori ,cand vreau sa vad cine,ce si cum prin … Romania.
Pun pedeapsa la inceput si fapta dupa ea
si pe bune ca,multe afla omul.
Nu stiu link-ul.E un ziar din Gorj parca.
Gata cu vorba ca,sunt in drum.UNANBUN
CRISTINA
Jan 11, 2015 @ 11:30:28
Buna ziua,
Va rog daca puteti sa ma ajutati cu niste informatii.
Sa va prezint situatia:
In prezent sunt clientul unui furnizor de energie care odata cu ultima factura emisa mi-a adus la cunostinta faptul ca incepand cu luna aprilie 2015 vom fi preluati de un alt distribuitor de energie cu care a semnat un acord de prelaure (desi eu am facut cerere la un alt distribuitor, dar care nu doreste preluarea , deoarece locuinta este situata intr-o zona periferica si cu multe probleme legate de instalatiile electrice ).
Ce presupune preluarea de catre noul furnizor? Vine si inventariaza sau verifica instalatia electrica din locuinta, schimba contorul , etc. (sau ce ar trebui sa faca ) sau doar se schimba emitentul facturii?
O alta intrebare este referitoare la tariful energiei. Care ar fi pretul pe care trebuie sa il platesc? Putem opta pentru tarif diferentiat pe ore de consum?
Va multumesc!
Geny
Jan 11, 2015 @ 16:18:01
Adica 200 Ron plus estimarile de 130 Ron .
daniel rus
Jan 12, 2015 @ 08:26:02
@ CRISTINA: Cred ca e vorba de un alt furnizor, nu distribuitor. La schimbarea unui furnizor se schimba contractul de furnizare si implicit emitentul facturii. Daca noul furnizor e un furnizor de ultima instanta (FUI) banuiesc ca va va aplica tariful reglementat aprobat pentru zona dumneavoastra. Daca negociati tariful, va fi tariful negociat. Puteti solicita orice tarif pe care il utilizeaza noul furnizor. Solicitati o oferta de pret!
daniel rus
Jan 12, 2015 @ 08:29:30
@ Geny: din calculele mele (pentru zona Transilvania Nord – Cluj, Bihor, Salaj, Maramures, Satu Mare, Bistrita Nasaud), la un consum de 170 kWh, ar fi o medie de 110 lei lunar.
daniel rus
Jan 12, 2015 @ 10:30:51
@ adi mihalcea: daca s-a adunat o restanta de 150 lei in 22 de luni, nu cred ca merita sa isi bata prea mult capul cu acest caz. Media lunara e de 7 lei. Poti sa fii sigur ca daca era vorba de un consum si o valoare mult mai mare, nu mai stateau la discutii, fie ca scria presa sau nu. E alegerea lor ca tolereaza acest caz. As vrea sa-l vad pe domnul respectiv ca nu plateste supraaciza la benzina, la pompa, doar pentru ca i se pare o taxa abuziva (ceea ce chiar este). In acest caz, al facturii de curent, fiind o plata post consum, poate sa nu plateasca, dar risca deconectarea.
Geny
Jan 14, 2015 @ 22:35:29
Va mulțumesc mult dar sunt din Prahova.
Ioana
Jan 20, 2015 @ 15:50:21
Buna ziua ,am urmatoarea problema.Factura E-ON din luna trecuta nu a ajuns la mine.Daca am mers la banca si am platit la un automat dar cu o factura din urma este vre-o problema ?
daniel rus
Jan 20, 2015 @ 16:28:22
@ Ioana: teoretic fiecare factura are un cod de bare. Practic s-a dublat o plata. Daca se fac compensari automate, iar factura dublata are valoarea cel putin egala cu cea pe care nu ai primit-o e ok. Daca nu se cac automat, s-ar putea sa fie o problema. Cel mai bine luati legatura cu furnizorul
paul
Feb 21, 2015 @ 01:04:51
buna ziua am si eu urmatoarea problemaam un contract la enel care mia expirat pe 12.04.2014 de organizare de santier si mia venit acum o foaie ca sa ma duc sa reinoiesc contractu si nu stiu ce sa fac ca nu mai am nici autorizatia de constructie valabila.as vrea sa stiu daca vine sa imi taie curentu odata ce sunt la zi cu plata facturilor .ca in zona nu exista inca curent urmeaza sa se traga
daniel rus
Feb 21, 2015 @ 08:45:20
@paul: da, iti pot taia curentul, iar daca in 60 de zile nu reglementeI situatia, pot trece la anularea bransamentului
Florin
Feb 26, 2015 @ 10:01:56
Buna ziua,am o nelamurire ….
CPC este 30% din ENERGIA ACTIVA …
EX : ENERGIE ACTIVA 22.10.14 – 31.12.14 este de 451,000 KWh … CPC fiind de 30% …. Ii normal ca CPC sa fie in valoare de 194.000 KWh ? Calculul se face așa nu 30% din 451.000 = 135.300 ? Nu 194.000 cum au făcut ei …..
daniel rus
Feb 26, 2015 @ 10:39:20
@ Florin: Aveți la contact adresa mea de email. Trimiteți-mi copia facturii, dacă doriți, să o văd
Andreea
Feb 26, 2015 @ 20:46:40
Buna Am si eu o nelamurire….
Mi s-a intamplat in ultima perioada, mai exact 3 din ultimele 7 facturi mi-au venit cu cantitate de consum 0, am platit doar rezervarea si celelalte taxe, ca mai tarziu la regularizare sa imi vina consumul real, asta cu marele inconvienent de a plati mai mult o singura data. Ati putea sa-mi spuneti care este caquza si ce ar trebui sa fac sa nu se mai intample asta?
Va multumesc anticipat!
daniel rus
Feb 26, 2015 @ 20:52:20
@ Andreea: probabil ati avut consumul estimat zero. Vedeti care e consumul mediu lunar aferent ultimei regularizari si solicitati consumul estimat de aceasta valoare. Asta ar trebui sa duca la evitarea unei situatii similare, cu o factura de regularizare mare
dante
Mar 06, 2015 @ 12:34:00
Acciza unitara la cez a ramas raportata la cursul de schimb din 01.10.2012.De ce nu se actualizeaza la oct 2014? Adica la facturile din 2013 acciza unitara s-a raportat la oct 2012.Ok. Dar de ce si anii 2014 si cel in curs ,2015,se raporteaza la cursul de schimb din 1 oct 2012? Pt ca era mai mare?! Si inca un lucru pe ca nu il inteleg si nici operatorii callcenter de la CEZ nu m-au lamurit(raspunsuri diferite sau ca nu pot sa-mi raspunda la situatia asta) este ca in istoricul oficial al BNR cursul de schimb era la 1 oct 2012 de 4,5178 lei/euro dar pe facturile CEZ-ului de 4,5223 lei/euro.Se poate verifica.Care e explicatia? Multumesc!
daniel rus
Mar 06, 2015 @ 16:53:50
@ dante: nu am de unde sa stiu de ce CEZ nu si-a actualizat valoarea euro in ceea ce priveste calculul accizei. Adresati-le o adresa scrisa. Trebuie sa va ofere un raspuns
Carmen Deaconescu
Mar 06, 2015 @ 20:32:48
Buna ziua.
Sunt tare nedumerita.Nu inteleg factura de regularizare.(11.11.2014- 09.02.2015)
Tarif-tensiune :CS JT .Contract social
Pe scurt In perioada mai sus mentionata am stat la mama mea care este in varsta.(am grija de ea)
Nu am stiut ca daca ai contract de tip social cu electrica ,daca depasesti un consum de 60kwh/luna , esti taxat aproape dublu .In contractul pe care il are mama nu scrie nimic(adica sa se specifice ce se intampla daca depaseti acei 60 kwh/luna).Oare nu trebuia sa se specifice in contract ceva care sa atraga atentia ca daca depasesti acei 60 kwh platesti kwh cu un pret mai mare?(aproape dublu)
Oricum sunt in ceata totala. Valoarea facturii este (cel putin pentru noi) destul de mare
Din cate am inteles eu acest contract de tip social este facut de pesoane cu un venit minim(pensionari,someri), Asta e.factura tre sa o platesc.
daniel rus
Mar 06, 2015 @ 21:18:27
@ Carmen Deaconescu: in contract nu se explica modul de calcul al facturii in functie de tariful ales. Este un ordin al ANRE care reglementeaza aceste tarife si care explica modalitatea de facturare. Da, factura trebuie platita asa cum e. Daca veti continua sa consumati la fel ar fi indicat sa alegeti un alt tarif
Carmen Deaconescu
Mar 06, 2015 @ 21:53:48
Va multumesc pentru raspuns.Da o sa aleg alt tarif.
O seara linistita
bebe
Mar 30, 2015 @ 14:10:05
Sa i ia dreq de hoti nenorociti unfla facturile cum vor ei nici macar nu poti sa le citesti tu indexu ca la gaze sa le dai:(
daniel rus
Mar 30, 2015 @ 16:49:25
@bebe: să știi k poți să le dai indexu, fix k la gaze. Mai știi, poate-s mână-n mână q draq și de aia unflă facturile
BEBI
Apr 16, 2015 @ 12:25:22
nu înțeleg această facturare, dacă am o factură estimativă și apoi o factură cu citire asta înseamnă că sunt pe zero, să spunem așa, dar după aproximativ 4-6 luni apare o facturare pe o perioadă la care deja au fost facturate 1 sau 2 facturi, ex. 12.08.14 – 20.20.15 citire, iar după o perioadă apare la facturare cu o dată de la începutul anului 2014, perioadă în care au avut loc 2 citiri. Ce fel de regularizare dacă aceasta se face la fiecare citire? o altă problemă ar fi: ca orice factură nu ar trebui să apară un total cantitate kwh la fiecare factură în parte acolo unde se scrie total factură curentă?
cristina
Oct 22, 2015 @ 10:46:25
asi dori sa stiu de ce vine doua facturi cu acceasi data,estimare si regularizare dar spunetimi kw din factura de regularizare sunt inclusi si cei de estimare,in luna august mi-a venit 160 kw si in octombrie 680 asta este consumul in cele 4 luni de 680
LUMINITA
Nov 03, 2015 @ 13:13:18
Buna , eu am consumul mai mare pe perioada de iarna pt ca am incalzirea cu aeroterme si apa calda cu boiler electric….ce plan tarifar imi recomandati avand iarna un consum in medie de 400kw si vara 150 kw….Multumesc
Petcu Lucian
Nov 10, 2015 @ 17:29:43
Salutare.am si eu o nelamurire si anume,imi renovez apartamentul si vreau sa imi pun o centrala electrica de 9kw.vreau sa stiu daca cumva trebuie sa schimb contractul de furnizare de energie.sau ce trebuie sa fac?multumesc anticipat
daniel rus
Nov 13, 2015 @ 20:20:27
Nu stiu daca siguranta principala o sa duca puterea asta. Ar trebui sa faci o verificare
giulia
Nov 14, 2015 @ 16:23:40
Buna ziua…am cumparat un apartament acum 7 ani si l am lasat inchis , cu cerere de inchiderea curentului , declarat ca e nelocuit faptul ca nu traiesc in tara, dar domiciliu acasa la parintii mei , acum dupa 7 ani mia venit de platit de la CEZ vanzari de platit 598,00 lei …..prima factura e asta pana acum nu mi au trimis niciodata nimic , sincer sa fiu eu nici nu mi aduc aminte ca am semnat vreun contract cu ei ….cum e posibil asa ceva …in apartament nu am avut niciodata lumina
Va multumesc
daniel rus
Nov 15, 2015 @ 21:49:40
@ giulia: Ce servicii sunt trecute in factura?
monica
Feb 11, 2016 @ 21:08:45
Buna ziua,
Ma confrunt cu urmatoarea situatie: am cumparat o casa de la o persoana juridica. Casa a fost bransata, dar din cauza neplatii s a sistat furnizarea curentului, contorul ramanand pe pozitie. Precizez ca la momentul incheierii contr de v-c, furnizarea curentului era sistata dar contractul cu enel nu este reziliat de vanzator.
Drept pentru care, puteti sa mi spuneti:
1. Ce acte sunt necesare pt incheierea unui contract pe numele actualului propr?
2. Ce costuri vor fi (aprox)?
preda
Mar 06, 2016 @ 18:49:29
buna ziua , as vrea sa stiu si eu cum pot sa schimb planul tarifar , sunt la tarif social si as vrea sa schimb , unde trebuie sa merg si ce acte am nevoie , sunt din ialomita , multumesc
daniel rus
Mar 06, 2016 @ 20:11:17
@preda: trebuie doar sa mergeti la un centru de relatii cu clientii si sa solicitati asta sau formulati o cerere in acest sens (atasati copia actului de identitate si eventual copia unei facturi)
Licu
Mar 12, 2016 @ 10:14:17
Vă salut.Dacă am convenţie încheiată cu eon pt 100 kw pe lună de ce plătesc facturi diferite,gen-120/80/180/140 lei? Nu ar trebui să fie aceeaşi sumă mereu(exceptand regularizările),consumul a 100 kw pe lună?Convenţia (zic eu)e un fel de abonament,nu?
Mulţumesc.
daniel rus
Mar 12, 2016 @ 18:43:52
@ Licu: Conventia de consum e stabilita, cred, la 30 de zile. Daca luna are 28 sau 29 de zile in februarie/30 sau 31 de zile in celelalte luni, cantitatea de energie electrica facturata difera si in functie de asta. La fel si suma totala de plata.
Licu
Mar 12, 2016 @ 21:37:06
Să zicem,deşi o zi-două nu cred să coste 40 de lei(de la o factură la alta).
Am convenţia cu ei de vreo 3 ani şi niciodată nu am plătit 2 facturi la fel(ex mai-iunie un an/mai-iunie anul viitor).O lăsăm aşa…
O seară bună.
Georgia
May 27, 2016 @ 00:17:22
Buna Daniel, am si eu o intrebare.Am primtit o factura de regularizare de la Enel pe o perioada de aproape 9 luni, avand de achitat aproape 1200 lei.E normal sa se emita factura de regularizare pe o perioada atat de lunga avand in vedere ca toate facturile primite au fost achitate la timp?
daniel rus
May 27, 2016 @ 07:07:55
@ Georgia: nu e o situatie normala. In general, regularizarea ar trebui sa se faca, de regula, la trei luni, daca contractul nu prevede altceva. Valoarea facturii de regularizare e influentata nu de plata la timp a facturilor de estimare emise anterior, ci de cantitatea de energie electrica cuprinsa in ele. Teoretic, daca conventia de consum e stabilita corect, la valoarea reala a consumului, la regularizare ar trebui sa platesti la fel de mult ca in orice alta luna. Daca conventia de consum e stabilita pe 100 kWh, iar consumul e de 200 kWh, in cele 8 luni anterior facturii de regularizare ai achitat 800 kWh, dar consumul real e de 1800 kWh. Astfel, la regularizare platesti pentru diferenta de 1000 kWh.
manolache
Jun 29, 2016 @ 17:36:32
Buna Daniel Rus va deranjez cu niste intrebari .Eu consum lunar cam 250 KW si tariful ales e CR JT. E tariful cel mai bun pt mine ? Mentionez ca eu am contuar trifazic ,asta aduce costuri in plus la factura fata de contorul monofazat ?ca asa imi zic multi .Va multumesc !
Adrian
Jan 22, 2017 @ 11:41:27
Domnul daniel eu locuiesc la casa si in fiecare luna platim in jur de 200 roni si la citirea contorului ne vine 500/600 roni diferenta tariful nostru este CR JT. acest tarif este mai bun decat tariful standard pt noi caci noua ni se pare ca platim prea mult est un rasp de la dumneavoastra.!
daniel rus
Jan 22, 2017 @ 11:56:03
@Adrian: trebuie sa va modificati conventia de consum
damian aida
Jan 24, 2017 @ 09:19:49
Buna ziua,
In masura in care ma puteti ajuta cu un raspuns, va expuns urmatoarea situatie:
La o adresa (mai exact doua case in aceeasi curte) este montat un singur contoar de energie electrica. UNa dintre familii si-a montat contoar pasant in interiorul casei lor pentru a inregistra exact consumul aferent acesteia. Consumul mediu lunar al acestei familii este de 200-250kw.
Consumul total de energie (inregistrat la contoarul din curte) este de in medie de 1800-2000 kw.
Mai mult (nu stiu daca are relevanta acest detaliu, dar vi-l expun) familia care are contoar pasant este formata din 2 membri, are un tv, un frigidir si o masina de spalat.
Cealalta familie este formata din 4 persoane, 3 TV, frigider, boiler, masina de spalat – care functioneaza zilnic, plus un mic magazin la intrarea in curte.
Intotdeauna sunt discutii la calculul platii facturii de energie. Familia care are contoar pasant considera ca tb sa plateasca cat inregistreaza contoarul pasant, pus jumatate din taxele minunate pe care le percepe EnEl.
Cealalta familie considera ca factura de energie tb platita jumatate jumatate. nu tb sa se tina cont ca sunt mai multi membri si consuma mai mult curent.
Care este parerea dvs vizavi de aceasta situatie.
Multumesc
Spuneti-mi va rog cum trebuie sa calculam consumul de energie
daniel rus
Jan 24, 2017 @ 10:26:16
@ damian aida: corect e ca fiecare sa plateasca consumul propriu. Nu stiu in ce masura contorul pasant inregistreaza corect consumul. Daca contorul pasant integistreaza corect, atunci cei din casa respectiva trebuie sa plateasca costurile afeente cantitatii de energie electrica inregistrate de contorul pasant. Cel mai bine ar fi sa se faca o separare de instalatii, astfel incat fiecare sa aiba contor individual si contract de furnizare separat.
neli
Feb 13, 2017 @ 12:01:01
Buna ziua,
furnizorul meu de energie e Electrica Muntenia. In noiembrie 2016 mi-au schimbat contoarul pentru ca au constat ca nu inregistra corect indexul.Dupa schimbare, am primit factura de regularizare de 6500 lei, calculata pausal pe ultimii 3 ani ! Nu sunt de acord cu aceasta suma, in conditiile in care, din 23 noiembrie pana pe 8 februarie am consumat 222 kw., iar in istoric media este de < 100 kw/ luna.
Nu mi-au prezentat buletinul metrologic de la verificarea contoarului, ci doar nota de calcul cu aceasta suma.
Din cate am citit ulerior, consumul pausal ar fi trebuit sa fie ultimul luat in calcul (trebuia sa sa fi incercat intai primele variante de calcul) , iar corectarea consumului sa se faca pe maxim 6 luni, nu pe 3 ani . Mi-au pus un calcul de 400 kw luna, adica 14.400 pe 3 ani, cu peste 300 kw mai mult decat am consumat eu lunar.
Va rog sa imi spuneti daca am inteles corect cele de mai sus si cam care ar fi sansele sa imi recalculeze , dar si cele de castig in instanta.
Multumesc
vasile
Feb 14, 2017 @ 18:30:10
buna seara am doua camere doua tv, doua calculatoare, un frigider,o lada frigorifica,masina spalat rufe,becuri econome si consum 200 si ceva kw pe luna nu e mult ce ziceti.va multumesc
daniel rus
Feb 14, 2017 @ 18:51:12
@ vasile: depinde cat de cat timp le utilizati pe zi, depinde cat de eficiente sunt…
neli
Feb 17, 2017 @ 12:26:32
mie imi puteit rapsunde, va rog ?
daniel rus
Feb 17, 2017 @ 13:10:33
@ neli: ar trebui sa solicitati informatii suplimentare furnizorului dumneavoastra. Ei sunt cei in masura sa va ofere un raspuns.
Neli
Feb 18, 2017 @ 22:40:29
Am cerut, dar nu au raspuns .
Am nevoie de ajutor să înțeleg un lucru : în cazul recalculării energiei se tine cont de prevederile Codului civil , cu termen de prescripţie 3 ani sau de Ordinul ANRE de recalculare pe maxim 6 luni ?
Multumesc
GABRIELA
Feb 21, 2017 @ 04:55:32
Buna! Si mie mi-a venit o factura uriasa pe ultima luna. Ce pot face in afara de a depune cerere de verficiare la firma care furnizeaza curentul? Merci
daniel rus
Feb 23, 2017 @ 09:40:34
@ Gabriela: Verificat indexul sa fie corect si sesizare la furnizor.
Marcelica Buzea
Mar 06, 2017 @ 14:50:26
Buna ziua. Avem contract incheiat din acela mono jt cu rezervare,vecina mea are social eu platesc la 2 luni in jur la 350 ron iar ea 70-100 ron. Ea are si frigider,lada frigorifica,boiler,hidrofor etc pe cand la mine excludem boiler,lada frigorifica. Intrebarea este de ce este asa diferenta? Am facut sesizare crezand ca contorul meu este defect dar cand a fost verificat de cei de la Enel au spus ca este in regula.
daniel rus
Mar 07, 2017 @ 17:54:00
@ Marcelica Buzea: depinde de cat timp se utilizeaza aparatura electrica si de clasa energetica
Dinu Lucian
Apr 21, 2017 @ 12:08:11
Buna ziua ! Ce inseamna recorelare sau recalculare a energiei pe ultimele 6 luni ….
Mentionez ca platesc factura luna de luna !!
Pot cere sa fac plata si sa nu mi se mai faca nici o recalculare???
Nu inteleg .. daca eu dau indexul corect , sau ei vin si iau indexul corect .. de ce trebui sa mai platesc o asazisa recalculare la 6 luni .. daca eu nu am gresit index-ul..
Prin asa zisa “recalculare” – platesc ce??
Multumesc anticipat.
daniel rus
Apr 21, 2017 @ 12:15:16
@Dinu Lucian: in general recalcularea se face in cazul in care contorul s-a defectat sau nu a mai inregistrat corect. La baza este Ordinul ANRE 18/2015
Dinu Lucian
Apr 21, 2017 @ 12:51:45
Crezi ca imi poti explica si mie umpic asta ? http://imgur.com/a/qkgWV
certificate verzi.. atatea chestii..
Multumesc anticipat .
george
Apr 22, 2017 @ 19:32:44
salut…am un abomament la lumina Monom cu rezervate JT…platesc in jur de 80-90 de lei tinand cont ca sta doar o sg persoana in apartament…acesta sa fie cel mai avantajos abonament?…de ex am facturati 133 kw -67 lei…salut astept rsp tau…
daniel rus
Apr 24, 2017 @ 13:47:39
@ george: Pentru un apartament locuit este cea mai buna alegere de tarif.
daniel rus
Apr 24, 2017 @ 13:48:53
@ Dinu Lucian: asta am facut in acest articol: am explicat conceptele prezente in factura. E adevarat ca pe vremea aia nu erau certificatele verzi, dar si acestea sunt in aceeasi tema cu celelalte deja explicate.
Gorgan Tania Mariana
May 11, 2017 @ 10:14:01
Ce pot face in situatia in cara ,din greseala am declarat un consum mai mare de kw ?
karolhaiimerl@yahoo.com
Jul 07, 2017 @ 21:25:20
am renuntat sa imi mai vina factura acasa si am primit un card cum fac sa revin inapoi la factura
constantin
Aug 21, 2017 @ 11:32:20
Am un consum la o casa de 3000kw in 3 luni…este posibil asa ceva?.
avand in vedere ca am boiler electric..aragaz electric..1 frigider..masina de spalat vase si haine…care sunt mari consumatori..in rest nimic semnificativ.
daniel rus
Aug 21, 2017 @ 12:29:09
@constantin: avand in vedere ce receptori exista, in functie de orele de functionare, e posibil sa se inregistreze 1000 kWh intr-o luna