Feb 18 2013
Până la urmă care mai e rolul presei? Dacă mai are unul
N-am făcut jurnalism, dar nici nu cred că e nevoie să faci să-ţi dai seama că modul în care se prezintă unele subiecte este foarte greşit. Până la urmă rolul presei este de a …? Presa ar trebui, cred, să educe și să informeze corect publicul. Nu ştiu de ce încă mai am speranţa că odată şi odată acest lucru se va întâmpla. Poate sunt eu un visător. Sau poate doar naiv. Sau poate prost.
20.000 de abonaţi ai celui mai mare furnizor de energie electrică din judeţul Cluj au ajuns, în anul 2012, în situaţia de a fi deconectaţi de la reţeaua de alimentare cu energie electrică. La un total de 340.000 de clienţi, asta înseamnă aproximativ 6%. De ce ar fi asta o știre? Cred că toată lumea știe că avem uituci printre noi. Sau oameni rău intenționați. Dar până la a-i victimiza, mi se pare o cale atât de lungă. Aceștia reprezintă 6% din totalul clienților. 6%. Nu-s nici 7,4 milioane, nici 87,52%. Sunt 6%! Ce ne facem cu ceilalți 94% care nu au uitat că ceea ce consumă trebuie achitat?! 320.000 de clienți nu au ajuns în situația de a fi deconectați. De ce? Pentru că au respectat un contract. Oare victimizându-i pe cei 6%, sau 20.000, nu echivalează cu a face ceva pe ceilalți 320.000 de clienți corecți? Care ar fi mesajul aici? Dacă nu respecți un contract devii o victimă?
Se vorbește de monopol, în condițiile în care în România mai sunt alți 174 de furnizori de energie electrică. (Ultima dată când am verificat pe site-ul anre.ro ăsta era numărul.) Se spune că cei care nu-și plătesc factura ajung în scurt timp fără energie electrică și sunt buni de plată. Ce-ați vrea? Să fie premiați și prezentați drept un model de urmat? 60 de zile reprezintă scurt timp?
E adevărat că ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei) a stabilit furnizori de ultimă opțiune în funcție de zona geografică, însă asta nu se traduce sub nici o formă prin monopol. Furnizorul de ultimă opţiune a fost desemnat tocmai pentru a nu exista persoane cărora să li se refuze accesul la reţeaua de alimentare cu energie electrică. Oare dacă eşti obligat să nu refuzi un consumator, care poate a fost refuzat de toţi ceilalţi furnizori la care a apelat, reprezinţi monopol? Probabil în mintea unora, da.
Până la urmă care e rolul presei? Trebuia să întreb din nou asta, pentru că deja intrasem pe un teren minat. Probabil că lipsa unui rol declarat, asumat şi urmat în această meserie îi face pe mulţi absolvenţi de jurnalism să se reorienteze. Educaţi lumea! Dacă vedeţi că unii habar nu au ce înseamnă un contract, nişte obligaţii şi nişte drepturi, deschideţi-le ochii! Dacă nu există o comunicare strălucită între consumatori şi instituţii, trageţi-le de urechi, dar dacă tot aţi ajuns la ele, cereţi şi informaţii care să fie cu adevărat utile consumatorilor. Degeaba mimaţi că vă pasă de soarta lor, dacă nu faceţi și pasul prin care să-i ajutaţi pe alţii să nu ajungă în aceeaşi situaţie.
Oricum există foarte multă confuzie în rândul oamenilor. Nu o mai alimentați și voi!
udrea
Feb 18, 2013 @ 11:21:09
pai sa ne uitam la antena3,2,1, rtv si irealitateaa si o sa vedem ca presa s-a dus pe apa sambetei..am avzut aseara revista presei cu mircea badea si am ramas oripilat
andrei
Feb 18, 2013 @ 11:45:26
dude, esti super partinitor. da, presa a facut si va face haiducie, pentru ca solidarizeaza cu MAJORITATEA cititorilor ei, iar pentru multi din ei pretul energiei electrice este greu de suportat. nu presa e problema.
( faptul ca 6% din abonatii unui furnizor nu platesc la timp arata ca exista o problema MARE intre furnizor si abonatii lui. poate de comunicare; poate ca e greu sa stai la coada sa platesti; poate de alta natura.
degeaba exista 3,14 furnizori pe cap de locuitori: stii bine ca nu exista o alternativa REALA in Romania, iar furnizorul care e „obligat” sa ne tina profita de asta printr-o taxa de reconectare nesimtita, fara legatura cu costul real al lucrarii de cuplare/decuplare de la retea, o taxa pe care o cere si daca decupleaza pe baza unor facturi estimate gresit, si daca decupleaza fara sa tina cont de istoricul de plata pe termen lung al clientului )
rolul presei va fi intotdeauna sa prezinte punctul de vedere al oamenilor, nu al furnizorilor de servicii. din simplul motiv ca cititori sunt oamenii aceia. dar cred ca conteaza mai mult ce am zis in paranteza.
daniel rus
Feb 18, 2013 @ 20:57:41
@andrei: hai că-ți răspund și eu între paranteze 😀
(să nu uităm , totuși, că 94% din ei au plătit la timp. deci problema nu e chiar așa mare.
câți dintre nemulțumiți au încercat alternativa?
furnizorul preferă să aibă clienți care să plătească la timp. taxa aia de deconectare și cea de reconectare nu e a furnizorului. e a distribuitorului. cred că îți dai seama că nu ăsta e interesul.
și factura de estimat este supusă acelorași termene de plată. indexul estimat e prea mare? modifică convenția de consum. reclamă factura. permite accesul cititorului. sunt niște lucruri simple pe care clientul nu le folosește, dar când o pățește, are gura mare)
punctul de vedere al unei singure tabere de obicei se prezintă pe forumuri. asta a ajuns presa? un forum? atunci ar trebui să li se permită cititorilor să își facă conturi, și când au o problemă s-o trântească acolo. vin și alții să-și dea cu părerea și nu se face nici un pas înainte, ci dimpotrivă
O fată
Feb 21, 2013 @ 10:10:16
Eu i-as spune impresa, de la impresii. Asta a devenit jurnalismul ultimilor ani, impresia unor amatori