Ce e cu noul contract de la Electrica Furnizare?

M-am gândit mult dacă să scriu sau nu pe tema asta. Bănuiesc că v-ați dat seama de finalitate.

Așadar, pentru început, aceste contracte noi au fost transmise ca urmare a obligativității care îi revine furnizorului de ultima instanța (FUI), conform Ordinului ANRE 88/2015, nu pentru că au început ceilalți furnizori de pe piață să atace piața clienților casnici. Ele nu modifică termene de valabilitate, termene de plată, tarife, drepturi și/sau obligații.

Ca să fie mai simplu, voi numi contractul transmis în baza Ordinului ANRE 88/2015 contract nou, iar pe cel emis în baza Decizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 57/1999 contract actual.

  1. De ce contractul nou are durata nedeterminată? Durata actualului contract de furnizare a fost preluată în contractul nou. Așadar, dacă ați avut contract încheiat pe durată determinată, contractul nou a fost transmis cu termenul respectiv, dacă ați avut contract încheiat pe durată nedeterminata, contractul nou are termenul de valabilitate durata nedeterminată.
  2. Dacă e încheiat pe durată nedeterminată și îl semnez trebuie să rămân la Electrica Furnizare pentru totdeauna? Rămâi atât timp cât vrei. Dacă vrei să schimbi furnizorul, trebuie să respecți Ordinul 105/2015, care la  Art.7 alin.(5) spune așa: „(5) Clientul final de energie electrică este obligat să notifice furnizorul actual încetarea contractului de furnizare cu cel putin 21 de zile înainte, cu respectarea condițiilor contractuale.”
  3. De ce nu este trecut prețul? De ce nu scrie cât e 1 kWh? În contractul actual ați văzut undeva trecut prețul? Vă spun eu. Nu! De ce? Pentru că e un contract încheiat pe piața reglementată, unde ANRE poate modifica când consideră necesar tarifele. Pe undeva înțeleg confuzia clienților, mai ales dacă au tot auzit știri cu privire la cum ar trebui sau ar fi bine să își negocieze tariful cu furnizorii, pentru a plăti cât mai puțin. De asta contractul nou, contract pe piața reglementată, are la bază un contract cadru, făcut de ANRE, în care nu este necesar să se treacă tariful, deoarece stabilirea și modificarea tarifelor se realizează prin Ordine ANRE. În schimb, într-un contract încheiat pe piața concurențială (pe care îl semnează cei care au schimbat furnizorul sau au trecut în eligibilitate la furnizorul tradițional) este necesar să se treacă tariful, pentru că, teoretic, este un tarif pe care l-au convenit părțile contractante, nu autoritatea de reglementare.
  4. Ce se întâmplă dacă nu semnez contractul nou și îl trimit furnizorului? Acest aspect este lămurit de Ordinul 88/2015, care la art.5 fixează termenul limită de încheiere a acestor contracte noi la 1 octombrie 2017, iar în cazul în care, după transmitere/primire, clienții nu semnează și transmit contractul, acestea se consideră încheiate începând cu data de 1 a lunii ce urmează după 30 de zile de la transmiterea contractelor. Normal, sunt și excepții, în cazul în care clienții au comunicat FUI, în intervalul de timp de 30 de zile, refuzul de semnare sau o solicitare de modificare/completare a clauzelor contractuale care sunt/pot fi negociabile. Ideea e că dacă facturile sunt plătite la timp, nu rămâi fără curent!
  5. Ce înseamnă CR-JT/CD-JT și CPC? Nu știu cum să fac că nu supăr pe nimeni, dar din 1 iulie 2013, de când îți apar cele doua tipuri de tarife, tocmai acum ai început să-ți pui această întrebare? CR-JT este un tarif reglementat, care are două componente, cea de energie și abonamentul zilnic. CD-JT este, la fel, un tarif reglementat, care are o singura componenta, cea a energiei. CPC, denumit componenta de piață concurențială, are drept scop eliminarea tarifelor reglementate. Este calculat pe baza achiziției de energie electrică doar din piața concurențială și este avizat de ANRE.
  6. De ce nu s-a transmis și o ofertă de preț? Pentru că acest contract nou este de fapt o actualizare a celui existent, în care se păstrează toate condițiile din contractul actual (tarif, termen de plată, termen de grație, penalități de întârziere la plată, deconectare, reconectare).

Ideea e că furnizorul nu ți-a trimis acest contract nou pentru că are gânduri ascunse. Trebuie să respecte legislația în vigoare, care acum îi spune să actualizeze contractele, și asta face.

Dacă vrei să schimbi furnizorul, o poți face cu respectarea prevederilor legislației în vigoare. Totuși, ar fi bine să întrebi agentul de vânzări care îți prezintă o ofertă următoarele:

-Unde fac plățile? (Au fost cazuri în care clienții altui furnizor au mers la casieria Electrica Furnizare să plătească facturile, pentru că agentul le-a spus „Le plătiți tot acolo, ca până acum!”

-Plătesc ceva comision pentru plată? (Unii s-au trezit că pot plăti doar cu OP, iar la o factura de 10 lei, au plătit comision de 5 lei.)

-Dacă am probleme ce țin de furnizarea energiei electrice, cu cine vorbesc? sau, poate, și mai important, Dacă am o problemă, am vreo șansă să vorbesc cu o persoană sau doar cu un robot de Call Center care mă pune să apăs niște taste? sau Dacă sunt probleme, te sun tot pe tine?

În cazul în care nu ați avut probleme, ceea ce mă bucură, înseamnă că nu știți cât de folositor e să știi pe cineva, care știe pe altcineva, care la rândul său știe pe cineva de la Electrica Furnizare, care te poate ajuta să-ți rezolvi problema mai repede sau măcar să te sfătuiască ce să faci.