Ce s-a întâmplat cu “Mai bine previi, decât să tratezi!”?

În Cluj Napoca există o stradă blestemată. Acolo se întâmplă frecvent accidente. Uneori se lasă cu morţi. După ce fostul prefect al Clujului, Călin Platon, a omorât, în august 2011, un bebeluş de trei luni pe trecerea de pietoni, la un an distanţă, un şofer, care s-a dovedit că băuse, a accidentat mortal doi bătrâni tot pe trecerea de pietoni.

Pentru că timpul scurs de la producerea accidentului până la sosirea ambulanţei a fost nepermis de mare, 24 de minute, Liviu Alexa a venit cu o idee excelentă: o ambulanţă care să deservească două zone ale oraşului, Mănăştur şi Grigorescu, cartiere la care se ajunge mai greu în condiţii de trafic aglomerat.

Deşi ideea e excelentă, nu cred că asta e soluţia. Pe mine, şi cred că pe cei mai mulţi dintre clujeni, mă interesează să nu ajung în situaţia să mă culeagă ambulanţa de pe asfalt, ci să fiu în siguranţă pe trotuare, treceri de pietoni, mijloacele de transport în comun sau autoturismul personal. Asta se poate întâmpla cu o poliţie care să-şi facă treaba eficient, care să îi vâneze pe vitezomani, pe cei care uită că trecerea de pietoni trebuie s-o împartă cu pietonii, dar că aceştia din urmă au prioritate, pe cei care trec de pe o bandă pe cealaltă fără să se asigure şi să îi anunţe şi pe ceilalţi de intenţiile lor, pe cei care uneori îi forţează pe ceilalţi să tragă de volan înspre trotuar, punând în pericol pietonii.

Nu mă încălzeşte cu nimic că poliţia stă lângă Casa de Cultură, lângă parcarea cu barieră din Piaţa Unirii sau în alte asemenea locuri de ciupeală, să-i sancţioneze pe cei care nu poartă centura de siguranţă sau pe cei care culoarea roşu a semaforului îi găseşte trecuţi de el şi se pun în mişcare, în condiţiile în care zonele cu adevărat periculoase rămân nesupravegheate. Nici nu mă mir că şoferii gonesc cu viteze mari pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, în condiţiile în care poliţia e cu totul în altă parte. Drept dovadă timpul foarte mare scurs între producerea accidentului şi huiduielile care au însoţit sosirea poliţiştilor de aproape jumătate de oră.

Ceva nu e ok. E bine când venim cu soluţii, e chiar indicat, dar totuşi nu e mai bine să prevenim decât să tratăm?

Liviu, îmi doresc să reuşeşti ce ţi-ai propus, dar toate astea nu ar trebui să se oprească aici. Mai trebuie făcut ceva. Ceva la fel de important. Şeful Poliţiei Rutiere ar trebui să-şi pună subalternii să se ocupe cu adevărat de siguranţa rutieră. Dacă nu e în stare, cu siguranţă sunt alţii care ar reuşi. Nişte radare din astea, ne-ar scăpa de vitezomanii oraşului. Poliţia Rutieră nu trebuie să se ocupe de creşterea bugetului prin stat la ciupeală. Există alţii care trebuie să se ocupe de bugete. Şi s-ar mai putea face ceva. Un efort financiar din partea Primăriei pentru legalizarea şi verificarea metrologică a camerelor de supraveghere montate prin tot oraşul (sau ce trebuie făcut cu ele), ca pe baza înregistrărilor, şoferii sau pietonii care greşesc să poată fi sancţionaţi chiar dacă nu e un agent de poliţie în zonă.