Ce acte trebuie să refaci dacă îţi schimbi domiciliul?

Ce trebuie să fac dacă îmi schimb domiciliul? sau Ce acte trebuie să îmi refac dacă îmi schimb domiciliul? Au fost doar câteva din întrebările pe care mi le-am pus în momentul în care stăteam în cumpănă dacă să continui cu flotantul sau să-mi schimb buletinul (cartea de identitate).

Știam din auzite că la schimbarea cărţii de identitate trebuie automat să-ţi schimbi talonul mașinii, numerele de înmatriculare și permisul de conducere. Deși în cazul permisului nu eram foarte convins, deoarece pe cele de tip nou nu mai apare domiciliul.

Nu eram foarte decis, așa că aveam nevoie de un impuls. Într-un final venit de la doamna care mi-a luat documentele pentru stabilirea vizei de flotant. (Iniţial am zis că mai amân cu un an transformarea mea în clujean cu acte.)  Cu o dispoziție pe care și cel mai fericit om de pe lume ar invidia-o, cu gândul că oricum peste un an îmi expira buletinul și cu o singură mișcare, doamna de la ghișeul de preluare acte l-a perforat fix peste data de valabilitate, apoi a zis ”Acum trebuie să vă faceți alt buletin.”, iar eu am continuat ”Și talon, numere de înmatriculare și probabil și permis!

Ăsta a fost semnul. Pentru prima dată (cel puţin aşa cred), o persoană străină a decis în locul meu.

Puteam să încep să mă agit, să-i fac scandal, să-i zic că e o incompetentă, dar după cum probabil toată lumea știe, noi ardelenii suntem oameni calmi. M-am gândit că oricum trebuie să îl schimb peste un an și cam atât. Ba nu! M-am bucurat că eram proaspăt ras, altfel aveam buletin cu barbă. 😆

A durat cam două zile până am primit noul buletin, apoi am început să mă agit.

Am sunat-o pe Loredana, o prietenă care are birou de Contracte auto în Oradea, să o întreb ce trebuie să fac mai întâi. M-a lămurit rapid şi mi-a zis să-i trimit scanate pe mail buletinul, talonul și cartea de identitate a autovehicolului. Şi s-a ocupat de toate actele.

Așadar, primul pas este întocmirea documentelor pentru schimbarea actelor mașinii și a permisului. În Cluj găsiţi asemenea birouri de contracte auto peste tot în jurul clădirii Poliţei Rutiere de pe strada Albac. Nu vă pot ajuta cu un preţ, pentru că pe mine m-a costat doar curierul. Mulţumesc Loredana! (Pentru cei din Oradea, o găsiți în Parcul Traian nr.14)

Vei primi 4 dosare: unul pentru primăria de care ai aparţinut, unul pentru primăria de care aparţii, unul pentru poliţie pentru înmatriculare şi unul pentru poliţie pentru schimbarea permisului.

1. Cu fișa de înmatriculare mergi pentru început la primăria de care ai aparținut, să te scoată din evidențe. Mai pe scurt, să faci radierea mașinii. De acolo trebuie să obții o ștampilă și un certificat fiscal cu radiere din evidențe. Am plătit o taxă de radiere de 5 lei.

2. Fișa de înmatriculare se pune în dosarul cu care trebuie să mergi la primăria de care aparții la noul domiciliu. Dosarul trebuie să conțină o copie după CIV, actul de identitate, talonul mașinii și o declarație de impunere a impozitului pentru autovehicole, pe care o completezi pe loc. Și de aici trebuie să obții o ștampilă pe fișa de înmatriculare. La prima înmatriculare m-au pus să plătesc şi impozitul pe întreg anul. De data asta am scăpat.

3. Fișa de înmatriculare cu cele două ștampile, se pune în dosarul pentru poliție. Acesta trebuie să mai conțină: copie după buletin, CIV în copie și original, copie după RCA, talonul în original, o taxa de 37 lei pentru noul talon, plăcuțele de înmatriculare și o taxă de înmatriculare de 52 lei. Taxa asta mi-a dat bătai de cap. După ce am stat vreo 2 ore la rând la ghișeul de înmatriculări, pentru că aparatul care eliberează numerele nu funcționa, am aflat că trebuie să mai plătesc taxa asta, care cel puțin la Oradea nu trebuie plătită. Loredana neștiind că la Cluj se plătește nu mi-a zis de ea. Am ieșit din rând, am mers peste drum unde există un birou pentru asemenea taxe și am achitat. Apoi m-am așezat din nou la rând. În funcție de numerele de înmatriculare, normale sau preferențiale, mai trebuie să achiți o taxă de 40, respectiv 85 de lei. Apoi în următoarea zi te prezinți după CIV și numerele de înmatriculare, iar talonul vine de la București prin poștă.

Voi să nu faceţi ca mine! Am stat până a doua zi întrebându-mă oare ce număr o să-mi dea. Când colo, pe chitanţă era trecut 😆

4. Urmează depunerea dosarului pentru schimbarea permisului. Asta e mai subțirel. O copie după buletin, fișa completată la biroul de contracte auto, o declarație pe care o semnezi la fața locului, permisul în original și ai scăpat. Ba nu. Mai tre să faci o poză şi să le dai un autograf, iar în două ore primești dovada. Permisul vine tot de la București, tot prin poștă la adresa de domiciliu.

Şi pe când crezi că ai scăpat, realizezi că de fapt mai ai de umblat.

5. Te duci la sediul emitentului poliței RCA, faci o cerere și soliciți eliberarea unui duplicat cu noua adresă de domiciliu și noul număr de înmatriculare. O să ai nevoie de copii după documentele justificative: buletin, CIV sau talon. (Asta pentru că îmi făcusem noul RCA cu vreo 4 zile înainte de episodul cu perforatorul de la Primărie).

Din cauză că RCA-ul se plăteşte în funcţie de mai multe criterii, printre care şi localitatea de domiciliu, s-ar putea să fie nevoie să achiţi o diferenţă de bani. Cum Cehu Silvaniei nu e oraş de reşedinţă şi se consideră că într-o localitate cu 10 maşini riscurile unui accident sunt mai mici, iar Cluj Napoca e un oraş cu milioane de maşini, diferenţa pe care a trebuit s-o achit a fost de fix 100 lei (și asta pentru 6 luni). Şi când mă gândesc câte maşini înmatriculate în asemenea orăşele micuţe circulă prin Cluj…

6. Te duci la sediul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri de care aparții (în Cluj este pe strada Decebal nr.128 sau strada Dunării nr.24) și soliciți actualizarea datelor rovinietei electronice (dacă ai așa ceva :D). Faci o cerere, anexezi o copie după buletin, o copie după CIV și achiți o taxă de 24,80 lei. În vreo 5 minute se rezolvă tot.

MARELE AVANTAJ în acest caz este că nu mai trebuie să faci vizita la RAR.

Cam asta e tot. Cred. Sper că n-am uitat nimic. 😀