Visul unei nopţi…din Cluj.

E seară. Primăria Cluj Napoca merge la culcare. Îşi face siesta şi se aşează în pat. Adoarme repede, după o nouă zi plină. Visează frumos. Se vede din mimica feţei. Zâmbeşte. Oare ce visează?

Se făcea că centrul oraşului Cluj Napoca era pietonal, exact ca în marile oraşe europene, unde turiştii străbat toată zona centrului istoric pe jos, fără grija maşinilor, fără zgomotul claxoanelor, fără aerul îmbâcsit de gazul de eşapament. În vis apar deodată mii de turişti care fac fotografii în centru istoric al oraşului, admiră clădirile, se aşează pe băncuţe la umbra unor copaci ornamentali ca să se odihnească. Mai apoi apar părinţii clujeni la plimbare cu copiii, pe care ii lasă să alerge în voie fără frica maşinilor sau a motoarelor ambalate la maxim pe Eroilor.

Visează ziua în care centrul oraşului va deveni pietonal.

Doar că inevitabil vine dimineaţa şi se trezeşte la realitate. Cum va realiza asta? Dar cel mai important, care va fi alternativa pentru traficul actual din zona centrală?

Anul trecut, pe 27 mai, centrul Clujului a devenit pentru câteva zile pietonal. S-a lăsat cu un trafic blocat în piaţa Lucian Blaga. Nu mi-a plăcut ce-am văzut.

Deşi pare spre imposibil, singura variantă pe care o văd este coborârea străzilor Napoca şi Eroilor cu vreo 5 m, începând din mijlocul Pieţei Lucian Blaga şi până prin faţa Cinematografului Victoria sau cu cel puţin o bandă poate chiar până pe Dorobanţilor. În acest fel se poate păstra accesul de pe strada Gheorghe Şincai spre Republicii sau de pe strada Petru Maior atât spre Napoca-Eroilor, cu cele două benzi de pe stânga, cât şi spre Republicii, prin banda de pe partea dreaptă. La ieşirea la suprafaţă, în faţa Cinematografului Victoria, unde sunt 4 benzi, cea din stânga se poate folosi pentru ieşirea spre banda care duce spre Regionala CFR, cea din dreapta pentru cei care vor s-o ia spre Calea Turzii, iar cea din mijloc, aşa cum ziceam mai sus, se poate prelungi pâna pe strada Dorobanţilor pe banda din partea dreaptă. Astfel cei care ar urma să o ia spre Mărăşti, ar avea cale liberă din Piaţa Lucian Blaga până pe Dorobanţilor.

Bineînţeles, toate astea nu ar avea nici un rost dacă nu s-ar face acelaşi lucru şi pe 21 Decembrie, de la intersecţia cu strada Cuza Vodă, cu cele două benzi din stânga spre Calea Turzii, cu o bandă din partea dreaptă spre Piaţa Mihai Viteazu şi două benzi din mijloc spre Mănăştur, care ar urma să iasă imediat după staţiile RATUC de pe strada Memorandumului. Asta pentru că transportul în comun trebuie să rămână pe actualul traseu, cu restricţii de viteză respectate, iar o ieşire dincolo de Primărie nu pare e o soluţie viabilă.

Cam aşa văd eu realizabil planul cu un Centru Istoric pietonal în Cluj Napoca. Realizaţi aşa ceva şi putem spera.

Doar că trăim între Carpaţi, iar asta ne deosebeşte de restul civilizaţiei!

*poza realizată de Radu Beligăr (www.cassini.ro)